Транспортният ад в пловдивския район “Южен” ще навлезе в нова апокалиптична фаза от 15 април, когато за реконструкция ще бъде затворен Бетонния мост. Бомбата с бутането на съоръжението е заложена от бившия кмет Иван Тотев още през 2016 година, когато Общината, Националната компания “Железпътна инфраструктура” и Министерството на транспорта са обсъждали проектът за модернизация на ЖП възел в Пловдив с европейски пари.
Той е част от голяма международна инвестиция за изграждане на бърза жп връзка между Адриатическо и Черно море. Идеята за Пловдив е, че транзитните влакове трябва да минават с висока скорост през града. А Бетонния мост пречи на изграждане на подобно трасе, защото светлият му отвор е малък. Там влаковете намаляват скоростта, свалят пантографа на локомотива и после пак го закачат за мрежата.
В онези години тогавашният кмет Иван Тотев скри проблема от пловдивчани и на практика погреба Бетонния мост. В мантада на Здравко Димитров усилено се заговори за спосяване на важното за пловдивчани трнспортно съоръжение. Намери се и техническо решение с изграждане на по-тънка пътна част над гаровия ареал, което ще позволи да не се събарят подходите към моста и реконструкцията да се осъществи в по-кратки срокове в сравнение с изграждането на изцяло ново съоръжение. Проблемът е, че както и да се изпълни реконструкцията, пътния възел ще бъде затворен за известно време. Ангажимент на общината бе през това време да се изградят алтернативни трасета за връзката на “Южен” с центъра на Пловдив и останалите райони. И точно тук никой не успя да обезвреди бомбата, заложена от Иван Тотев. Всъщност единственето съществно нещо, направено от Общината през годините, е реконструкцията на ул. “Даме Груев”.
Какви възможности бяха пропуснати във времето, за да не се стъжнява още повече живота на многострадалните граждани на “Южен” и пловдивчани в повече от Родопската яка?
1. Бързи и удобни връзки с пробива под Централна гара
Те наистина щяха да свършат работа, но и до момента в Общината нямат решение накъде ще върви трафикът от въпросния тунел в п осока юг. До момента не е свършено почти нищо, а има дори неотчуждени имоти на НКЖИ, което е странно, след като именно държавната компания е бенефициент на стотиците милиони за модернизация на ЖП възела, а социалната цена с висенето в задръстванията я плащат пловдивчани. Ако пробивът и връзките към него бяха реализирани навреме, за шофьорите щеше да е значително по-лесно да преглътнат спирането на движението по Бетонния мост.
2. Случаят “Модър – Царевец”
Действащият кмет Костадин Димитров настоява, че няма да издаде строително разрешително за бутането на Бетонния мост, докато не бъде пуснато движението по транспортния възел “Модър – Царевец” -строителство, което гони 10 години откакто тунелът под софийската жп линия бе прокопан. Това добре, но с какво ще помогне “Модър – Царевец” на шофьорите, които искат да преминат от “Южен” към източната и северната част на града.
И сега големият обсурд – в момента, в който движението бъде пуснато през тунела “Модър -Царевец” за реконструкция ще бъде затворена или поне силно стеснена ул. “Царевец”. Много интересно накъде точно ще се движат автомобилите, които преминат пробива в посоките запад или север. Странно е защо никой не направи нищо съществено за по-бързта реконструкция на ул. “Царевец” и сега ще висим в ново здръстване и след пускането на тунела.
3. Южната тангента
Тя отдавна трябваше да се планира по бул. “Александър Стамболийски”, а не по “Кукуш”. А “Стамболийски” можеше да се разшири и доизгради с връзка към район “Тракия” със съвсем поносими за общинския бюджет пари по време на изпълнението на проекта на ВиК-Пловдив и Община Пловдив за изграждане на Южния обходен колектор. Тази пропусната възможност е христоматиен пример за липсата на добро планиране и приемственост. И това в град, в който от 17 години кметовете са или от една партия, или поне подкрепени от нея.
И така, да ни е честит големият транспортен ад след 15 април.
А защо точно когато “Южен” е под най-голямата строителна обсада в историята се реши да стартира и ремонтът на Кукленско шосе, което създава още затруднения за трафика, е съвсем друг въпрос.