През последните години трафикът се превърна в ежедневно предизвикателство за жителите на големите български градове. Наскоро публикуваният годишен Трафик индекс на Tom Tom хвърля светлина върху този проблем.
Мащабното проучване обхваща 500 града в 62 държави и анализира над 700 милиарда километра пътувания, както plovdivdaily писа по-рано. В него попадат четири български града – София, Пловдив, Варна и Бургас. Резултатите са изненадващи и донякъде обезпокоителни, съобщава Институтът по транспортна инфраструктура.
Истинската изненада в доклада е Пловдив, който се нарежда на шесто място сред 500 града от 6 континента, включени в глобалното проучване и втори в Европа, като преди него е единствено румънската столица Букурещ.
Това впечатляващо класиране поставя града под тепетата не само пред София, но и пред стотици метрополиси по целия свят.
В централната част на Пловдив индексът на задръстванията достига 48%, а за целия град – 43%. Това означава, че времето за пътуване се увеличава с 48%, когато има задръстване в сравнение с период, когато липсва трафик, пише mediapool. Пловдивчани са стояли 107 часа в задръствания през изминалата 2024 г.
За сравнение на първо място по този показател е Мексико Сити с 53% повишаване на времето за пътуване и изгубени 152 часа в задръствания. Топ три се затваря от Банкок, Тайланд, и най-големият филипински град Давао.
София е с “едва” 39% по този показател и се нарежда на 53-то място. На практика, жителите на Пловдив прекарват средно с 3 часа повече от софиянци в опити да преодолеят градските задръствания.
Макар че София не оглавява класацията за най-натоварен трафик в България, данните показват сериозни проблеми с градската мобилност. Столицата ни заема 77-мо място по натовареност в центъра и 49-то място като цялостен градски трафик.
В превод това означава, че средностатистическият софиянец прекарва 81 часа годишно в задръствания само за да измине ежедневния си маршрут от 20 километра. За жителите, чийто път минава през центъра, положението е още по-тежко – те губят 104 часа годишно в опити да стигнат до работното си място и обратно.
Морските ни градове също са включени в проучването и данните показват, че ситуацията там е сравнително по-благоприятна. Въпреки сезонното натоварване през летните месеци, Варна и Бургас се справят по-добре с предизвикателствата на градския трафик в сравнение със София и Пловдив.
Варненци губят средно по 80 часа на година в задръсрвания, а бургазлии само 54 часа.
Резултатите от проучването на TomTom са сериозен сигнал за необходимостта от спешни мерки в областта на градската мобилност. Особено тревожно е положението в Пловдив, чието присъствие сред първите десет най-задръстени града в света подчертава мащаба на проблема, посочват от българския Институт по транспортна инфраструктура.
Очевидно е, че българските градове се нуждаят от цялостно преосмисляне на транспортната си инфраструктура и внедряване на съвременни решения за управление на трафика.
Местните власти са изправени пред сериозното предизвикателство да намерят баланс между растящия трафик на автомобили и нуждата от ефективен градски транспорт. Възможни решения включват разширяване на мрежата на градския транспорт, създаване на повече велоалеи и пешеходни зони, както и въвеждане на интелигентни системи за управление на трафика, посочват от Института по транспортна инфраструктура.