Италианската музикална звезда Алесандро Куарта, цигулар и композитор, пристигна в България. Той има многобройни изяви на сцените на Арена Ди Верона, Античния театър в Таормина, фестивали в Падуа и Матера, както и в концерти и предавания на телевизия RAI . С авторската музика на Куарта е създаден проектът „Петте елемента“, с който в Пловдив беше открит фестивалът OPERA OPEN ’25.
OPERA OPEN фестивалът, който всяко лято превръща Античния театър на Филипопол в лятната оперна сцена на България. Отворен към класика и съвременно изкуство, магичен – под откритото небе на древния град и все по-привлекателен за публиката, OPERA OPEN има свое кредо – безкомпромисно качество, честност към изкуството и последователна битка за добрия вкус. Зад всичко това стоят имената на творческия екип: Диан Чобанов, Нина Найденова, Лучано Ди Мартино; на балета, солистите, на хора и оркестъра на Опера Пловдив.
Тази година фестивалът има шест премиери, между които откриващият спектакъл „Петте елемента“, класиката „Травиата“, новият прочит на „Лебедово езеро“ на хореографа и директор на балета на Опера Пловдив- Мариана Крънчева, вълнуващо Пътешествие – мултимедиен спектакъл с виртуоза Васко Василев, мюзикъла „Коса“ – в режисьорската интерпретация на Веселка Кунчева. Суперпродукцията „Орфей и Евридика“, създадена за „Пловдив – Европейска столица на културата“ на световния режисьор Стефано Пода, е сред най-очакваните събития в афиша. НЕВИДИМИ СВЕТОВЕ е темата, която обединява всички заглавия в дългото три месеца фестивално лято.
Диан Чобанов, диригент, директор на Опера Пловдив: “Каква е функцията, каква е ролята на високото изкуство в обществото? То е най-вече да задава въпроси и не чак толкова за удоволствие. Една много здравословна, душевна и духовна храна, която смятам, че е необходима за това – човек да поддържа своята душа, своя дух буден и да си задава въпроси. Културата е нещо изключително важно и съм убеден, че колкото повече култура има, толкова по- малко войни ще има. Изкуството е най-универсалният и може би последен инструмент, с който могат да се направят мостове между хора, които имат огромни различия помежду си, защото е най-универсалният език. Културата е много важна и е нещо, което всъщност е скъпо. И там трябва да се инвестира. Всеки един от моите колеги, прекрасни музиканти, са имали минимум 17 годишно образование, за да могат да правят това, което правят в момента. Това трябва да бъде приоритет и на държавата, и на континента, и на обединена Европа, и в световен мащаб, ако искаме човечеството да върви в правилната посока. И понеже казах няколко пъти, че изкуството задава въпроси, а не дава отговори, аз ще ви задам един въпрос, на който вие може да отговорите, след като приключи фестивалът, а именно: кои са невидимите светове на Opera Open 2025 година”.
Музиката за спектакъла „Петте елемента“ е композирана от Алесандро Куатра, по собствените му думи – като автобиография, дневник на емоционални състояния. Всеки от петте елемента има свое послание, дори посветеност и цитати на големи композитори. Негово е страстното, помитащо с енергия и точно толкова нежно, интимно изпълнение. Партнират му пианистът Джузепе Маганино и оркестърът на Опера Пловдив, под диригентската палка на маестро Диан Чобанов.
Алесандро Куарта, композитор, цигулар: “Съществуват пет елемента — земя, вода, въздух, огън, етер — от които сме изградени. Всеки от тях… Земята ни дава усещането за реалност. Водата — защото сме съставени от вода, но и защото първото нещо, което правим, когато се родим, е да плачем — проливаме сълзи. А това са същите сълзи, които проливаме и когато умираме. Имаме нужда и от вода вътре в нас. Въздухът — ние сме направени от въздух, дишаме, но това е единственият елемент, който не можем да докоснем, а знаем, че съществува, защото виждаме дърветата и косите как се движат.
Огънят — той се възприема по чувствен начин, започва с кубинско танго, което се превръща в аржентинско танго и след това този огън престава да бъде секс, чувственост или любов — и се превръща в смърт, в бомби — каквото се е случвало, случва се и ще продължи да се случва, за съжаление.
После идва етерът. За гърците това е бил петият елемент — квинтесенцията. Те не са вярвали в Бог, а в множество богове. За етера са гледали нагоре — към звездите пространството, което е хранило и е давало сила на другите четири елемента — земя, вода, огън”.
Оригиналното хрумване публиката и артистите да разменят местата си е на режисьора доц. Нина Найденова и е сред ярките артистични жестове, които подчертават чувствителността и разбирането за Античния театър като особена територия, отвъд времето и пространството. Невидим свят, в който мраморните редове на аудиториума са истинският ACTOR . В една музикалната фантазия за Сътворението, вълнуващо претворена в интерактивната визия, която на живо създава Петко Танчев.
Алесандро Куарта, композитор, цигулар: “Щастлив съм — много, много щастлив — че отново работя с Диан, който е велик диригент, и с един великолепен оркестър на това прекрасно място. Някои казват, че сме направени от клетки. Аз мисля, че сме направени от музика. От ноти, от всяка малка нота”.