Неправилна маневра и неоправдан риск са двете причини за трагедията в Граф Игнатиево, при която на 13 септември при подготовка за демонстративен полет загинаха двамата пилоти Петко Димитров и Венцислав Дункин, заявиха от Министерството на отбраната в брифинг, в който разкриха данните от разследването на катастрофата. В пресконференцията участваха министърът на отбраната Атанас Запрянов, заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел “Разследване на авиационни произшествия и инциденти” в Служба “Военна полиция”. Самолетът е бил в изправност, а пилотите в отлично физическо и психическо състояние.
“Пилотите са се разбили заради грешно влизане в маневрата, имали са секунда и половина да катапултират”, обяви полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел “Разследване на авиационни произшествия и инциденти” в Служба “Военна полиция”.
Малката скорост на влизане във фигурата предизвиква пилотаж на критични ъгли на атака и ъгли на тресене, което е станало в случая. Влизането във фигурата е станало с незначително тресене. Влизането във фаталната фигура с тези параметри – височина 68 метра и скорост 455 км/ч не е позволила на екипажа да набере достатъчен запас от височина, който да му позволи да я завърши във вертикалната равнина.
„Поех ангажимент като министър, веднага след разчитане на черната кутия на самолета, веднага да оповестим резултатите. Стремим се да изясним обстоятелствата и причините за този инцидент, за да не се допускат подобни в бъдеще”, заяви министърът на отбраната Атанас Запрянов.
“За мен е изключително тежко да приема този инцидент, защото човешкият живот е най-ценният капитал за Министерството на отбраната.
Машините се купуват, самолетите също, но добре обучени професионалисти, в случая пилоти – не можем да върнем по никакъв начин. Това разследване е независимо от съдебното и досъдебно разследване и целта му е предотвратяване на подобни инциденти в бъдеще”, подчерта Запрянов.
Припомняме, че след инцидента разследващите работеха по версиите – пилотска грешка, технически проблем или неправилно зададена команда. Черната кутия на самолета бе изпратена за разчитане в Чехия. Тя показа, че машината е летяла твърде ниско.
Комисията счита, че ситуацията се е развила от нормални до катастрофални нива. С въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на самолета, ситуацията се е превърнала в сложна. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, ситуацията се е превърнала в катастрофална.