В разгара на Данъчната кампания 2025, която стартира на 10 януари, НАП напомня на инфлуенсъри, блогъри, влогъри и други създатели на онлайн съдържание, както и на търгуващите в социалните мрежи, че са задължени да декларират доходите си от тази дейност.
Инфлуенсърите, влогъри, блогъри, други създатели на съдържание са популярни личности в интернет, експерти в дадена област, лидери на мнение и други, които използват своята известност, многобройна аудитория/ последователи и познания, за да формират и/или влияят на общественото мнение.Те създават съдържание видео, снимки, текст в социалните мрежи, YouTube блогове и др. Рекламират или изграждат добър имидж на даден продукт, услуга, организация, за което получават заплащане.
Съобразно вида на получените суми, е необходимо те да бъдат обявени в Приложение №2 – за доходи от стопанска дейност като едноличен търговец или в Приложение №3 – за доходи от друга стопанска дейност, в което се вписват авторски и лицензионни възнаграждения.
При продажба през социалните мрежи на произведения на изкуството, предмети за колекции и антикварни предмети, която не е свързана с извършвана от физическото лице стопанска дейност, доходите се декларират в Приложение № 5.
Приходната агенция разполага с информация за получените доходи от инфлуенсъри, както и от физически лица, които продават различни стоки и услуги във Facebook, TikTok, Instagram. Тези данни се подават периодично от онлайн платформи, куриерски фирми и други. НАП периодично напомня с писма и обаждания по телефона на тези лица, че са задължени да декларират доходите си, а ако не го направят подлежат на санкции, които могат да достигнат и до 2000 лв. Освен това спрямо тях ще бъде образувано контролно производство за установяване на задълженията им към фиска, които те ще трябва да платят с дължимите лихви.