Българите видимо прихванахме шопинг манията по “Черния петък” след първата голяма кампания през 2013 г.
Свидетели сме на традиционната блъсканица по моловете, липсата на паркоместа и чакане на опашки пред пробни и каси. Свръхконсумация, истерия и ненужни вещи съпътстват този така “необикновен” ден.
Основните маркетингови стратегии, използвани от търговците, за увеличаване на печалбите по време на кампанията са “големи отстъпки и промоции”, “ограничени количества” и агресивни “рекламни кампании”.
През 2024г. кампанията “Черен петък” e обявена официално за последната седмица на месец ноември, но големите намаления ще започнат и по-рано в редица онлайн магазини. Очаква се повечето магазини да не чакат до края на ноември, а да пуснат с по-ранна дата “черен петък”.
Но изгодните условия за покупки по времето на „Черния петък“ съвсем не са толкова изгодни, колкото изглеждат. Нали знаете за промоцията в магазин за обувки: „Купете само дясната обувка, лявата ще получите абсолютно безплатно!“.
Реални ли са намаленията и спестяваме ли, пазарувайки по време на тази кампания?
„По закон, за да е истински намалена цената на една стока, тя трябва да е прилагана поне един месец преди кампанията за отстъпки. Това означава, че до седмица-две трябва да се стабилизират цените, от които ще се твърди, че е извършено някакво намаление“, обяснява експерт.
„Хората харчат повече тогава, отколкото по Коледа и Нова година. Една от причините е, че някои от тях използват тази кампания да осигурят подаръците за празниците в края на годината. Особено при онлайн покупки, защото ако ги оставят за последния момент, не е сигурно дали ще бъдат спазени сроковете за доставка и някой може да остане без подаръци“, добави тя.
Според Руменова потребителите следва да имат предвид, че дори и намалението да е реално, това не гарантира, че дава най-добрата цена за дадена стока. Ценообразуването е свободно и една и съща стока може да се намери в широк ценови диапазон в различни магазини. Така и без намаление може да я открием по-изгодно.