Протестиращите слагат край на бойкота на хранителните вериги, който се провеждаше всеки четвъртък в последните пет седмици. Организаторите му посочиха, че причина за спирането е новият законопроект за веригата на доставки, който предвижда регулирани цени на 22 продукта и 50% българско производство в магазините. Какъв ще е ефектът от тези мерки и още по-важното – до какво всъщност доведоха правителствените кампании за цените през годините?
Ако законопроектът за агрохранителната верига се приеме, очакванията на земеделското министерство са цените на 22 основни стоки като хляб, месо, кайма, ориз, мляко и млечни продукти, сезонни плодове и зеленчуци да паднат с 20%. А докато чакат новите текстове да станат факт, потребителите казват, че плащат с 20% повече в магазините.
“Току-що излизам, почти всичко е с 20% нагоре”,
разказва потребител пред БНТ.
А какво може да свали цените на стоките според него? “Тотално спиране на пазаруването”.
“Пенсиите не стигат за нищо.
Ето и синът ми – с 400 лева пенсия. Как се живее, ако мен ме няма?”
“Няма начин да не се пазарува и точно там ни е слабото място на нас. Не мисля, че нещо ще се промени, даже може да стане и по-лошо, ако направят таван на надценките. Не знам как ще го регулират този пазар.”
Законопроектът предвижда производителите да не продават под себестойност, преработвателите да слагат до 20% надценка, търговците на едро – до 10%, а големите търговски вериги – до 20 на сто надценка. Или – ако сега килограм овче сирене струва около 30 лева, то с влизането в сила на този закон да стане не повече от 20 лева.
“Един литър мляко излиза от фермата на 2 лева,
един килограм сирене излиза от мандрата на около 14 лева, един килограм сирене в търговската верига вече се продава за около 28 – 30 лева. В търговската верига надценката, без да казвам каква част от нея е печалба, е над 120%. Ако се регулират надценките, овчето сирене не трябва да струва повече от 20 лева“, казва пред БНТ Симеон Караколев от Българска аграрна камара.
А резултатът от първия бойкот на магазините, който беше на 13 февруари, до последния – на 13 март, е 3:2 за магазините. Данните на НАП за оборотите от миналата седмица потвърждават тенденцията за последните три бойкота – в касите на магазините влизат повече пари в деня на организираните протестни действия. За последния четвъртък, например, магазините са направили 3,5 милиона лева по-голям оборот.