Пожар в патешка тор от птицеферма край село Маноле обгази част от Пловдив в края на миналата седмица. Задушливата миризма се усещаше в централната градска част и в районите “Южен”, “Тракия” и “Източен”. Пожарът възниква в около 18:30 часа на 7 септември. РИОСВ – Пловдив получава сигнал в 20:30 часа същата вечер на дежурния си телефон.
Извършена е проверка от екоинспекторите рано сутринта на 8 септември (неделя).
При нея е констатирано, че пожарът е засегнал около 10 дка, на които е разположено торохранилище към животновъден обект за отглеждане на патици (мюлари) в селото, който е стопанисван от „Елит-2095“ ЕООД. Постелята от торова маса, която гори и тлее, представлява смес основно от суха слама и фекална маса от отглежданите животни. По информация от представителя на фирмата-оператор на обекта, теренът е специално обособен за съхранение на торова постеля. От страна на РДПБЗН – Пловдив са предприети незабавни действия по ограничаване и потушаване на пожара, районът е обезопасен, а при възникналата аварийна ситуация няма пострадали хора.
По отношение на спазване на изискванията за експлоатация на торохранилището, сигналът и констатациите от проверката са изпратени с писмо на 09.09.20245 г. до ОДБХ – Пловдив с искане за предприемане на действия по компетентност. РИОСВ – Пловдив е изискала да бъде уведомена за резултатите от проверката и предприетите мерки. Към настоящия момент няма отговор от ОДБХ – Пловдив.
На 10.09.2024 г. е извършена извънредна проверка по повод постъпил сигнал за наличие на пушек от ферма за патици в торохранилището. На проверката е присъствал представител на животновъден обект „Маноле 3“. По негови думи дружеството съхранява в имота образуваната от дейността торова маса. От огледа на място е установено, че от възникналия на 07.09.2024 г. пожар е засегната цялата площ на съхраняваната на терена торова маса с приблизителна площ около 10 дка, не е установено пламъчно горене, а само пушене от дълбочина по цялата площ на торохранилището.
При оценката на данните от мониторинг в реално време от автоматичните измервателни станции (АИС) – АИС „Каменица“ и АИС „Тракия“ за периода след 07.09.2024 г. до 12.09.2024 г. е установено, че качеството на атмосферния въздух на територията на община Пловдив не е нарушено. Оценката на нивата на замърсяване е направена в съответствие с наредбите, регламентиращи норми за пределно допустими концентрации на вредни вещества в атмосферния въздух. За установени неорганизирани емисии при възникналата извънредна ситуация – пожар на торохранилището в обект „Маноле 3“ на дружеството ще бъде съставен акт за установяване на административно нарушение по Закона за чистотата на атмосферния въздух.
След установяване на собствеността на проверявания терен в землището на с. Маноле, м. „Малтепе“, е констатирано, че същият е земеделска земя с НТП „Друг вид земеделска земя“. Във връзка с това, с писмо на 10.09.2024 г. екоинспекцията е уведомила Директора на ОД “Земеделие“ – Пловдив за възникналия пожар в торохранилището отново за предприемане на действия по компетентност.
Plovdiv Daily провери какво казва законът в този случай и кой носи отговорност за контрола върху обекта.
Съгласно чл. 2, ал. 2, т. 6, т. 7 от Закона за управление на отпадъците фекална материя, различна от класифицираната в т. 7, буква “б”, слама и други естествени неопасни материали от селското или горското стопанство, използвани в земеделието и лесовъдството и СЖП, са извън приложното поле на закона.
Горящата постеля от торова маса, представлява страничен животински продукт (СЖП), категоризиран съобразно Регламент (ЕО) № 1069/2009 г. на Европейския парламент и на Съвета, обезвреждането, съхранението, транспортирането и унищожаването му е под контрола на БАБХ.
Правната регламентация, отнасяща се за СЖП, се съдържа в чл. 259 и следв. от Закона за ветеринарномедицинската дейност. По аргумент на чл. 3, т. 7 от Закона за агрохранителната верига, Министърът на земеделието и храните провежда държавната политика по отношение на страничните животински продукти и производните продукти, непредназначени за консумация от човека.
Видно е от чл. 14, ал. 5 от Наредба № 44 от 20.04.2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти, че животновъдните обекти за отглеждане на птици трябва да разполагат с обособено място извън бялата зона, с непропусклива основа и стени за съхранение на торови маси до обеззаразяването им, съобразено с капацитета и технологията на отглеждане. При направените две проверки на място от експерти на РИОСВ – Пловдив от думи на представляващия дружеството се констатира, че „Елит – 2095“ ЕООД съхранява на конкретния имот, негова собственост, торовата маса от дейността на обекта „Милево 3“. Извън компетенциите на РИОСВ -Пловдив е обстоятелството дали дружеството извършва тази дейност законосъобразно. Съгласно чл. 259, ал. 2 от Закона за ветеринарномедицинската дейности съхранение на странични животински продукти и на продукти, получени от тях, се извършва в обекти, регистрирани в ОДБХ по реда на чл. 262.
В Регистъра на фермите за водоплаващи птици, публикуван на сайта на БАБХ под номер 3305, е регистрирана въпросната ферма в с. Маноле на „Елит2095“ ЕООД, като отговорна институция за осъществяване на контрол е посочена ОДБХ – Пловдив – https://iisr.egov.bg/BABHRegsExt/pagesPublic/registers/registerAnimalDefault.xhtml?reg=49
В закона е записано, че ОДБХ – Пловдив е отговорната институция, която е длъжна да осъществява контрол върху страничните животински продукти, непредназначени за човешка консумация, каквато е торовата маса и да следи за спазване на необходимите добри практики по отношение на нейното съхранение съгласно Закона за ветеринарномедицинската дейности и редица европейски регламенти. Затова екоинспекцията законосъобразно насочва всички постъпили сигнали и цялата информация от извършените проверки до ОДБХ – Пловдив и изисква от институцията отговор за предприетите действия и мерки за преустановяване на аварийната ситуация и предотвратяването на възникване на последващ проблем.
До този момент ОДБХ – Пловдив все още не е предоставила информация за предприетите от нея мерки – дадени предписания на оператора и в какви срокове е предписала да бъдат изпълнени; осъществен ли е последваш контрол; какви административнонаказателни действия са предприети – има ли съставени актове на фирмата; какви санкции ще наложи и т.н.
От РИОСВ – Пловдив са категорични, че регулярно дават информация за важни за обществото казуси. Но не всички случаи са в обхвата на законите, за чието прилагане има правомощия да осъществява контрол институцията. Останалите администрации трябва също да поемат ангажиментите си и да информират гражданите за изпълнение на задълженията им, апелират от екоинспекцията.