Замърсяването на въздуха категорично е изключително важен рисков фактор за инфаркти и инсулти, убеден е кардиологът д-р Александър Носиков, който участва в семинар за журналисти, организиран от сдружение “Въздух за здраве”. “Най-вредни са фините прахови частици 2,5 микрометра и отдавна сме забелязали, че когато има студени мъгливи дни, дни на безветрие и висока концентрация на тези частици, честотата на инфаркти и инсулти е по-висока”, допълва той пред БТА и посочва, че този факт е изследван и доказан.
“Нашето обяснение е, че фините прахови частици имат провъзпалителен ефект – водят до възпаление на плаката в артериалния съд”,
казва д-р Носиков.
“Най-вероятно те имат не само локален ефект върху белия дроб, а навлизат и в циркулацията на кръвта, водят до съдово възпаление, като по този начин повишават риска от инфаркт и инсулт”,
обяснява лекарят.
“Освен това вече знаем и че в сънната артерия на някои пациенти има натрупани микропластмаси, които плаката е приела от околната среда”.
“Трябва да се обърне сериозно внимание колко дни в рамките на живота си човек е бил подложен на замърсяване с фини прахови частици”,
призовава лекарят.
“Няма такъв анализ, но индиректно, ако се анализира сърдечно-съдовата смъртност в Албания, в Гърция, в Турция, се вижда, че тя е значително по-ниска в сравнение с данните за България, Косово и Република Северна Македония”,
сочи още той. По думите му едно от възможните обяснения за по-ниската смътност е, че тези държави имат голям излаз на море, духа много повече вятър и качеството на въздуха е много по-добро. Другото възможно обяснение за по-ниското ниво на смъртност от сърдечно-съдови заболявания в Гърция, Турция и Албания е придържането им към средиземноморската диета.
“Трябва да подлагаме на натиск институциите и регулаторните органи, отговарящи за качеството на въздуха, така че той да бъде по-чист и да има по-ниска запрашеност”,
добавя д-р Носиков.
“Замърсяването на въздуха не е само заради автомобилите, движещи се с определено гориво”,
казва още лекарят. По думите му електрическа кола, преминала през мръсен пътен участък и след това е развила висока скорост по улиците на града, набилите се в гумите ѝ кал и прах се разпрашават във въздуха.
“Този проблем може да се реши, ако улиците са измити, а на строителните площадки се полива с вода. Отоплението на твърдо гориво, което е характерно за България, също води до голямо замърсяване на въздуха”,
допълва кардиологът.