Днес, 21 октомври, изтича срокът, в който китайската платформа за електронна търговия Temu трябва да представи отчет пред Европейската комисия (ЕК) относно предприетите действия за спиране на продажбата на незаконни и потенциално опасни продукти.
Въпросите за безопасността на потребителите и спазването на европейското законодателство в сферата на онлайн търговията, както и опасения за нарушения на потребителските права, коментира Габриела Руменова. Създателят на проекта “Ние, потребителите” подчерта съществуващите опасения относно дейността на Temu:
“Има съмнение доколко е известно за потребителите кой търговец предлага дадената стока. Понякога се оказва, че платформата я продава уж от свое име, а отзад стои друг търговец. Или името на търговеца не става ясно, докато потребителят не сключи договора за покупка от него”, обясни Руменова.
Експертът очерта потенциалните мерки, които ЕК може да предприеме спрямо платформата: сваляне на определено като “незаконно съдържание” или спиране на достъпа до него, ограничаване достъпа на потребителите до платформата, изискване на подробен план за действие за отстраняване на нарушенията. Налагане на санкции и започване на процедура по блокиране на достъпа до услугата.
Руменова подчерта, че въпреки възможността за конкурентна борба, приоритет остава безопасността на потребителите:
“Никога не изключваме хипотезата за конкурентна борба, но на първо място е безопасността на потребителите при предлагането на стоки и услуги и защита на техните икономически интереси”, заключи тя.
Експертът е оптимист относно бъдещето на онлайн пазаруването чрез подобни платформи:
“Ако действията на европейските институции за ограничаване предлагането на незаконни и потенциално опасни продукти през световни онлайн платформи за търговия осигурят повече яснота за потребителите и убедят търговците да синхронизират своята дейност с европейското законодателство, е въпрос на време процесите да се урегулират и да имаме възможност да избираме и от този пазар, но сред наистина безопасни продукти”.