Остават броени дни до Чения петък, който традиционно се провежда през последния петък на месеца. Последните години обаче стана практика много магазини да удължат периода на намаленията като „Черен уикенд“ или дори „Черна седмица“.
В тази връзка Комисията за защита на потребителите извършва планови проверки на онлайн и физически магазини за техника, облекла, обувки, кожени изделия, детски и спортни стоки и др., рекламиращи предстоящи промоции и кампании „Черен петък“ в края на ноември.
Експертите от КЗП проследяват цените преди намалението с цел да установят случаите на фалшиви намаления, при които търговецът повишава цените седмици преди Черен петък, за да обяви драстични намаления в дните на промоцията.
Председателят на КЗП Мария Филипова даде съвети както на потребителите, така и на търговците в навечерието на кампанията.
За да не бъдат разочаровани от Черния петък, потребителите трябва да спазват някои важни правила:
- Направете списък на продуктите, които искате да купите, и изследвайте цените им предварително. Така ще знаете дали отстъпките са реални.
- Внимавайте за нереално примамливи оферти. Няма причина цените на един и същ продукт в един онлайн магазин да са в пъти по-ниски, отколкото са в останалите търговски обекти.
- Четете условията на промоциите. Дали офертите важат за определено време, или до изчерпване на наличностите, за кои артикули важат отстъпките, необходимо ли е да се въвежда промо код и др.
- Пазарувайте онлайн предпазливо. Внимавайте за фалшиви сайтове и винаги проверявайте сигурността на страницата, преди да въведете лична информация или данни за кредитната си карта.
Бъдете внимателни със сайтове, които примамват с ниски цени – зачестили са жалбите от измамени потребители, закупили стока от сайтове, имитиращи известни брандове като geoxbulgaria.com, nikebulgaria.com, assicsbulgaria.com, lacostebg.com и др.
КЗП призовава търговците да спазват законовите задължения при обявяването на съобщенията за намаления – да бъдат посочени стоките и услугите, за които е валидно намалението на цените, да бъдат обявени условията, при които се извършва намалението на цените, да бъде определен срокът, през който стоките и услугите се продават с намалени цени, съобщението за намаление на цените не може да бъде прилагано за период, по-дълъг от един месец и по-кратък от един работен ден.
Съобщението за намалението може да бъде представено по един от следните начини:
чрез поставяне на новата цена до предишната, която е зачертана, чрез думите “нова цена” и “предишна цена”, последвани от съответните суми, чрез посочване на процент на намалението, като новата цена се поставя до предишната цена, която е зачертана.