Изпълнителният директор на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Йордан Вълчев представи разпределението на средствата за пътната мрежа в бюджета за 2025 г.
По думите му са предвидени 680 милиона лева за ремонти на съществуващи пътища и малко над 1 милиард лева за капиталови разходи, свързани с изграждането на нови пътни отсечки.
Според прогнозите тези средства ще позволят строителството на около 50 км магистрали, 100 км други пътища и ще осигурят ремонти на близо 400 км от съществуващата инфраструктура.
Вълчев коментира и високата прогнозна стойност от 50 милиона лева на километър за новата отсечка от магистрала Русе – Велико Търново, като поясни, че тази цена е максималната рамка за предстоящата тръжна процедура.
През 2020 г. първоначалната прогноза за същия участък е била 13 милиона лева на километър, но след провеждане на търгове и реално договаряне, крайната стойност е достигнала 20 милиона лева на километър.
Вълчев обясни, че инфлацията в строителния сектор от 2020 г. насам е нараснала с 108%, което означава, че реалната цена на първия участък от проекта трябва да бъде около 42 милиона лева на километър.
Според него високата стойност на трасето между Бяла и Велико Търново се дължи на редица инженерни предизвикателства. Сред тях е изграждането на най-големия пътен възел в България, който ще включва 10 км връзки, сложна детелина и множество съоръжения за плавно движение на автомобилите. В рамките на този участък ще бъдат изградени 2 км тунели и около 9 км виадукти, което значително увеличава себестойността на проекта. Очаква се строителството на отсечката Бяла – Велико Търново да продължи пет години от момента на подписване на договора с изпълнителя.
АПИ предвижда въвеждането на инхаус процедури за полагане на трайна пътна маркировка, която ще има различна дълготрайност в зависимост от вида на пътя. Според Вълчев новата маркировка може да издържи около 7 години, а в някои случаи в България съществуват примери за запазена маркировка дори след 20 години. Временната маркировка има значително по-кратък живот – между 2 и 3 месеца.
Изпълнителният директор на АПИ съобщи, че строителството на обходния път на Кресна трябва да започне в края на лятото или началото на есента. По думите му старото трасе на Кресна не може да бъде използвано за магистрала, което налага новият път да премине през планината от Симитли и да се спусне към Кресна. В момента се подготвя процедура за проектиране на ново идейно трасе, което ще бъде различно от настоящото.
Прогнозната цена за едно платно по направлението от Гърция до София е около 60 милиона лева на километър след индексацията.
Йордан Вълчев обяви, че магистралата от София до Варна е планирана за завършване до 2031 г.
За всички участъци вече има разработени идейни проекти, но различните части на трасето са на различни нива на готовност. Някои от тях вече са напълно отчуждени, докато други предстои да преминат през процедура по отчуждаване.
Той подчерта, че АПИ работи активно върху изграждането и подобряването на пътната инфраструктура в страната, като целта е да се подобри безопасността, да се намалят времето за пътуване и разходите за поддръжка на автомобилите.