Пловдив е на път да се размине с голяма ножица по проекта за Воден цикъл като спаси на пожар над 13 милиона европейски средства, които се оказаха в риск заради огромното забавяне в строителството. Парите са за дейности по Северния обходен колектор с реконструкцията на канализационната и водопроводна мрежи на бул. “Дунав” и “Брезовско шосе”.
До окончателното завършване на проекта на “Брезовско шосе” остават още 150 метра, но работата там бе спряна заради проучванията на археолозите и консервирането на старини на античната могила Яса тепе. Около 1,5 млн. лева за строителните работи там най-вероятно ще останат изцяло за сметка на Общината, но има риск Пловдив да загуби и други 13 млн. лева, научи “Пловдив Дейли”. Те са разплатени на изпълнителя – консорциум с водещ партньор “ПИМК”, а местната администрация е подписала споразумение за възстановяването им от Управляващия орган по Оперативна програма “Околна среда” /ОПОС/.
Заради рокадите в Общината след местните избори обаче се е стигнало до проблеми в комуникацията с ОПОС. Преди време е бил съкратен част от екипа, отговарящ за проекта в администрацията. В същото време от ОПОС са изпратили искане за допълнителна информация по разплатените дейности, но не са получили отговор, необходим за да се одобри плащането.
“Оптимист съм, че ще получим средствата. Екипът отново работи, а от ОПОС получихме отсрочка, за да отстраним всички несъотвествия, забелязани от Управителния орган и да получим верификация на плащането”, коментира пред “Пловдив Дейли” кметът Костадин Димитров. Ако парите наистина бъдат спасени, те ще бъдат глътка въздух за общината, която има поети сериозни ангажименти по различни договори, но засега приходите са ограничени.
В Общината признават, че проектът е изключително сложен, но много важен за града. Той е разделен на 5 лота, от които 4 вече са напълно завършени. С част от парите бе модернизирана и Пречиствателната станция на Пловдив, която от десетилетия се бе превърнала в цъкаща екологична бомба заради трупаните утайки.
Бившият зам.-кмет на Пловдив по строителството Пламен Райчев също потвърди, това е един от най-трудните проекти, изпълняван в града в последните 30 години. Той уточни, че за да продължи работата по “Брезовско шосе”, където обектът е спрян с Акт 10, трябва да се подпише договор с изпълнителя, за да може археолозите да се върнат на терен и да отворят фронт на строителите. Райчев призна, че още в миналия мандат са били наясно, че общината няма да се справи в първоначално зададения краен срок по проекта, който бе на 31 декември 2023 г.
Според него обаче това не е проблем, защото администрацията може да прави заявки за разплащане на отделни дейности до 2 години след края на строителството.
ПРОЕКТЪТ
Водният цикъл на Пловдив е одобрен още през 2018 година по време на миналия програмен период с европейско финансиране /2013-2020/, но реалната работа започна чак през 2020 г. Той е на стойност 115,3 милиона лева без ДДС, от които европейско финансиране в размер на 68,5 млн., и 12,1 млн. национално съфинансиране. Общината първоначално участваше с 10,4 млн., а после се оказа, че трябва да осигури още 24,2 млн. лева за разходи, които не са допустими за финансиране по ОП “Околна среда”.
В предишния програмен период Община Пловдив отново имаше одобрен проект за Воден цикъл, но той бе провален от администрацията на кмета Иван Тотев.