Частен влак ще ни вози от Пловдив до Асеновград, ако Националната компания “Железопътна инфраструктура” одобри заявлението на “Пимк Рейл Експрес“.
Транспортинят гигант ПИМК отдавна нагази в жп транспорта, първо с товарни превози, а от миналата година взе лиценз и за пътнически.
Компанията има амбициозни планове да вози товари от Лондон до Техеран, а собствениците бързо напипаха мекото на хляба в железопътния транспорт. На релсите движението е много по-сигурно, няма висене като на сухопътните граници, а трима машинисти, диспечер и логистик вършат работа колкото 70 тираджии.
Но това не е всичко
През 2017 г. чрез дъщерната си компания “Терминали” компанията спечели концесията на изградения от държавата с европейски пари интермодален терминал за комбиниран превоз на товари с влакове и камиони и бързо претоварване на стоките. Добра сделка с изграденото от държавата с европейски пари, което дава огромно предимство на “ПИМК” пред конкурентите.
Новото предложение на пловдивската компания за пътнически превози също е любопитно. От “Пимк Рейл Експрес” явно са направили добро проучване на пътникопотока и искат да возят по най-апетитните жп линии и то в избрани пикови часове, обясни пред “Пловдив Дейли” експерт с огромен опит в жп транспорта.
Догодина се очаква да тръгне частният влак по линията София – Бургас, а от 2026 компанията кандидатства за график по маршрутите Фирмата е заявила маршрутите София – Перник – Радомир, Пловдив – Асеновград, Карнобат – Варна и София – Горна Оряховица – Шумен Варна. Трасетата София – Перник и Пловдив – Асеновград са с най-голяма рентабилност, защото се използват ежедневно от най-много хора. От ПИМК обаче внимателно са подбрали и часовете, в които искат да возят и на практика ще дублират най-апетитните маршрути на държавната “БДЖ Пътнически превози”. Трудните, които осигуряват жп свързаност, но влковете пътуват празни, остават в портфолиото на закъсалото държавно дружество.
Конкуренцията е хубаво нещо. От векове тя движи света
От “Пимк Реъл Експрес” се надяват да получат одобрение за маршрутите, като обещават по-добро обслужване, спазване на графика, кафе и други екстри. Проблемът е, че превозвачът ще е частен, но трасето държавно и това не гарантира реална конкуренция. Линията Пловдив – Асеновград например е с едно трасе и единственото място, на което могат да се разминат влаковете, е в района на гара Крумово. Което означава, че частният прпевозвач ще е напълно зависим от държаавиня си конкурент и от НКЖИ. Конкуренцията в пътническия жп транспорт ще е нещо като с енергоразпределителните дружества, които ни доставят тока. Уж вече са 5, но клиентът няма право на избор.
Засега частният превозвач не може да разчита на субсидии, както е при автобусите в обществения транспорт. Те отиват за онзи, който вземе цялата поръчка за пътническите превози. А това, поне засега, все още е държавната компания.
Ако във времето не бъде фалирана, за да “отвори път” на новите инвеститори.
Между другото, “Пимк Рейл Експрес” е най-вероятният оператор и на бъдещата градска железница, за която по Плана за въстановяване и устойчивост са предвидени над 260 млн. лева.
Новият пловдивски октопод – от снакса до модерните влакове и мастодонтите от бетон
Първоначалният бизнес на Илиян Филипов и Пенко Несторов не предполага днешните им успехи. Според градските легенди първият им милиоон е от производство на снакс.
В размирните 90 обаче около Югославското ембарго и размириците в Косово се отваря ниша за нов сме превозвач. И двамата инвестират в камиони. Днес ПИМК е лидер в транспортния бранш у нас, разполага с над 1200 влекача, 300 гондоли за превоз на инертни материали, влакове и интермодален терминал.
Апетитът идва с яденето
От години ПИМК не само вози пясък и чакъл, но и го добива чрез собствени концесии или поставени лица. Естествено, като има материал и транспортни средства, следват инвестициите в бетоновъзли, а накрая и в строителството.
През последните години компанията “ПИМК Билд” е реализирала над 300 000 кв м жилищно строителство и продължава да усвоява нови терени в Пловдив. Фирмата е специализирания в най-ниския пазарен сегмент – строи огромни сгради от типа на “пловдивските оазиси”, обикновено с много на брой малки жиища и цени между 600 и 900 евро за кв м.
По време на мандата на кмета Здравко Димитров ПИМК нагази мощно и в обществените поръчки. Компанията е водещ партньор в изграждането на стадион “Христо Ботев” с държавни пари и в проекта за Водния цикъл в район “Северен”, където подменя тръби и изгражда нова пътна настилка на бул. “Дуна” и на “Брезовско шосе”. Днес бившият зам.кмет по строителството на Община Пловдив Пламен Райчев ръководи строителния бизнес на ПИМК.