• За нас
  • Екип
  • Реклама
  • Контакти
сряда, май 21, 2025
  • Вход
Няма резултат
Виж всички резултати
абонирай се
Plovdiv Daily
  • Денят
  • Пловдив
  • Политика
  • Бизнес
  • Спорт
  • Свят
  • Забавления
  • Лайфстайл
  • Денят
  • Пловдив
  • Политика
  • Бизнес
  • Спорт
  • Свят
  • Забавления
  • Лайфстайл
Няма резултат
Виж всички резултати
Plovdiv Daily
Няма резултат
Виж всички резултати
Реклама
Начало Бизнес

Топ преприемач от Пловдивско покори България с арменски хляб

От фабриката на кариерния номад Геворг Хачатрян във Войводиново излизат дневно по два тона лаваш "Дина"

от Plovdiv Daily
юли 2, 2024
в Бизнес, Новини
A A
0
Геворг Хачатрян и съпругата му Дина Снимка: Елена Ненкова, списание "Форбс"

Геворг Хачатрян и съпругата му Дина Снимка: Елена Ненкова, списание "Форбс"

24
СПОДЕЛЯНИЯ
265
ПРЕГЛЕДА
Сподели във FacebookСподели в X
Реклама

Макар да е свършил много работа за появата на лаваша в търговската мрежа в България, Геворг Хачатрян все още попада в ситуации, в които се налага да разяснява, че това е много тънък арменски хляб, от който може да се приготвят невероятни вкусотии, пише списание Форбс. В света на хляба лаваш стои като скромен герой, готов да прегърне всеки пълнеж и да извиси всяко ястие. В YouTube инфлуенсъри често споделят рецепти с лаваш за здравословна храна и тънка талия.

„Много хора мислеха, че е нещо като тортилата, но арменският хляб е много по-тънък и с 30 грама по-лек. И е по-мек, защото тестото се разточва, а не се удря с преса“, казва създателят на „Брабион“. От фабриката му в село Войводиново край Пловдив дневно излизат по два тона лаваш „Дина“, а отвътре се разнася неустоимо ухание на прясно изпечено тесто. Инфлуенсърите продължават да вършат „много по-добра работа от каквато и да е реклама“, и то без да му струва нито лев.

Реклама

Първия път, когато преди пет години случайно открива няколко клипа на Виктория Капитонова, в които тя приготвя храна с лаваш и върти пред камерата пакет „Дина“, му се струва странно. Това е още преди Капитонова да стане популярна в риалити форматите MasterChef, Hell’s Kitchen и „Ергенът“ и преди някои други компании да яхнат тренда на плоските хлябове. „Тя е родена в Русия, а там ползват много лаваш“, намира обяснение Дина, съпругата на Геворг Хачатрян. Оттогава тя следи социалните мрежи за интересни рецепти. Не е подозирала колко много приложения може да има арменският хляб – блатове за торта, лазаня, руло, дори пица с пълнозърнест лаваш, представена от актьора Наум Шопов в неговите пет идеи за нисковъглехидратни рецепти. „Ние нямаме никакви бизнес отношения с инфлуенсъри, обяснява Геворг Хачатрян. – Цялата тази реклама идва по органичен път, защото хората търсят повече разнообразие и удобство в приготвянето на храната.“

В един лаваш може да се завият всякакви зеленчуци, сирена, месо. За разлика от обикновен сандвич, в който хлябът си остава основна част. Тази концепция му помага да промотира успешно съвсем непознат продукт в търговските обекти на „Фантастико“ през 2017 г. Мениджърите трудно произнасят името, а той се бори за позволението да направи няколко дегустации. Дина и Геворг Хачатрян стоят зад една портативна маса с вкусни малки рулца, пред която се трупат предимно майки с малки деца. Тяхното малко дете също стои отстрани. В тези промо дни веригата реализира добри продажби и вкара лаваша във всички обекти. „Това беше много силен старт за нас, в етап, в който не бяхме сигурни, че ще постигнем нещо. Просто си давахме цялата енергия, и рискувахме всичко. Ако стане“, разказва Дина.

Интересните времена за семейството започват в момента, в който Геворг Хачатрян решава да стане предприемач. Той е от „кариерните номади“ – високоефективен талантлив професионалист, който с бързи темпове сменя работа, организация и скача в различни сектори. Но в един момент корпоративният свят му става тесен.

Роден в Армения, Хачатрян идва със семейството си в България, когато е на 13. Будният младеж има мечта да учи в международен университет, където може сам да избира предметите. Докато е в Търговската гимназия, се подготвя усилено за приемните изпити в Американския университет в Благоевград през 2004 г. и успява. За да си плаща таксите, ходи всяко лято по студентска програма за работа в САЩ: „Не беше само заради парите. Обикновено работехме над 100 часа на седмица в ресторанти и кафенета и научих много неща“.

След университета той прекарва две години в Entrea Capital, една от водещите консултантски фирми в инвестиционното банкиране. Културата в компанията е „изключително насърчаваща“ да усвоява нови знания за проблемите на фирмите и начините да се решават. Поддържа висок стандарт и качество на работа, но това не му е достатъчно. От бутиковата фирма той скача в металургията – във финансовия отдел на гиганта „Аурубис“ в Пирдоп.

Винаги си е падал по контрастите. Компанията е в поредния период на големи инвестиции, а за него това е доста интересно. След три интензивни години, в които опознава бизнеса отвътре, той напуска комбината, за да продължи образованието си. Записва магистърска програма по административно управление в INSEAD в Сингапур. Половината време от обучението е във Франция, където намира свободна позиция в отдела за „Финансови перспективи“ на Roche.

Работата в световна фармацевтична компания е идеална възможност да придобие опит на глобално ниво. Централата е в Базел, но неговите назначения са обвързани с нуждите на компанията в други страни. Първите 9 месеца изкарва във финансовия отдел в Москва, после в Сан Франциско и обратно в Базел. Когато получава поредното назначение в Сан Франциско на „доста добра длъжност“, той изведнъж решава да си вземе сабатикъл 5 месеца. Прибира се в България със съпругата си и бебе на 30 дни и отваря нова глава в професионалното си развитие.

Иска да започне нещо свое, „интересно, непознато и непредсказуемо“. Да намери продукт, който не присъства на пазара, но се е доказал някъде в чужбина. Прехвърля набързо няколко възможности – да открие производство на дървени играчки или да прави плодово вино. А защо не лаваш. По време на престоя си в Москва забелязва, че арменският хляб е станал много популярен, което може да се случи и в България, разсъждава той. Не крие, че изборът донякъде е свързан с произхода му: „Лавашът е националният хляб на Армения. Както е баницата в България. В моето семейството на масата винаги има лаваш“.

Богатият опит в корпоративния свят има почти нулева стойност, когато Геворг Хачатрян решава да произвежда лаваш и да прокарва пътя на напълно непознат продукт до трапезата на българина. Изобщо не е сигурен дали може да организира производство. Наема най-голямото помещение, което намира в индустриалната зона в столичния квартал кв. „Дружба“. Качва се на самолета да поръча линия за лаваш от Москва. Тя пристига на части. Бърза да я сглоби и да започне работа, защото наемът върви. В нощта преди да посрещне инспекторите от Агенцията по храните, събира приятели от университета да боядисат олющените стени.

Наивността му стига дотам да мисли, че като купи една машина, ще наеме няколко работници и ще започне да произвежда лаваш, но това не се случва. С Дина прекарват безброй дни и нощи в четене на литература как се прави лаваш. В Москва научава спецификите на машината, но бизнес моделът там е друг. Размерите, консистенцията на хляба са съобразени за традиционната търговия, където всеки ден се прави доставка в малки количества в малки магазини, а той мисли в мащаб.

Опитът на някои арменци, с които разговаря, също е неприложим, защото прилагат оригиналната рецепта само с брашно, вода и сол. Могат да правят лаваш за консумация същия ден. На следващия вече е стар. „Започнах да експериментирам с всякакви брашна, при положение че никога в живота си не бях докосвал тесто“, разказва Хачатрян. Много продукция отива в боклука, докато излезе първият вкусен лаваш. Той даже не знае какво да го прави. Брат му отива в магазин да купи пликове, за да ги сложат вътре с етикети, печатани на черно-бял принтер. Дина опакова лаваша на ръка, а Геворг Хачатрян обикаля кварталните магазини и дюнерджийниците с пакетите. Едни го харесват, за други е само питка. Но истината е, че в дюнерджийниците използват друг вид питки с мая и там „доставчикът е много силен“.

Следващата му цел е веригата „Берёзка“ с идеята, че руската общност познава лаваша, но и собственикът Виктор Бакуревич не проявява интерес. Едва няколко години по късно идва първата поръчка, след което между двете компании се оформя стабилно партньорство. „Поиска от нас да направим специален размер за техните сандвичи, които са нещо невероятно вкусно и се търсят много“, радва се Хачатрян на успеха. Неговата компания изпълнява всичко, от което клиентите имат нужда – нови рецепти, специфичен размер, степен на мекота и еластичност на хляба. Наема технолози с идеята да внесат подобрение в продуктите, но стига до извода, че „като си започнал нещо, е по-добре да си го разработваш сам, отколкото с външен човек“.

През 2019-а той прави следващата крачка с голяма инвестиция в собствена производствена база. Капитал няма, но „без риск резултати не се постигат“. Семейството продава малкия си апартамент в София и се нарежда за кредит. Докато изгражда новата фабрика, той изнася производството от София в село Ягодово, което е близо до мястото на строежа. Този път той участва в проектирането на оборудването, доставено от водещи производители на машини в Европейския съюз и Арабския свят. Паралелно разширява търговската мрежа. След като веднъж е успял да убеди „Фантастико“ в потенциала на лаваша, за него става много по-лесно да преговаря с останалите големи вериги – „Метро“, „Билла“, „Т-Маркет“, „Хит“, „Лекси“ и „Супермаркет Ранди“. На фокус са и по-малките хранителни магазини, пекарни и млекарници. С новата база през 2022 г. вече постига капацитета, които пазарът изисква. Приходите на „Брабион“ надхвърлят 2 млн. лв. за 2023 г.

Реклама

С мисълта за по-спокойни времена, които „никога не идват“, Геворг Хачатрян развива нови партньорства в чужбина. Работи с локална търговска верига в Германия само защото управителят е опитал лаваш в България и го е харесал. Зарежда също и дистрибутор в Гърция: „Човекът много искаше да разбере как се произвежда лаваш, и аз, като един добронамерен човек, му разкрих всичко, което знаeх. Стори му се прекалено трудно и реши, че ще купува лаваш от нас“. На седмица получава по няколко запитвания от компании в Европа. От две години се подготвя за участие в прочутото изложение Anuga FoodTec в Кьолн. Не става въпрос за таксата, която е петцифрената сума. Трудно идва след това. Когато някой има експозиция към сериозни клиенти, трябва да удовлетвори техните изисквания за качество и обеми. Хачатрян смята, че знае накъде ще се развие немският пазар на лаваш след 5 години. „Ще стане като в България – с над 50% ръст всяка година, само че с много по-голяма група потребители – прогнозира той. – Там хората не са така обвързани с определен вид хляб, както в България, където представата за хляб се изразява във филията.“

Макар сегментът на плоските хлябове в последните две-три години да върви нагоре, лавашът в България все още е на най-ниския рафт. Продуктът е още в самото начало на своето развитие, но конкуренцията расте. „Много странно беше усещането, когато си сам на рафта. Клиентите мислят, че това е нишов продукт, и се чудят въобще дали да го вземат. Вече не е така“, казва уверено Геворг Хачатрян.

Тагове: арменски хлябВодещиВойводиновоГеворг Хачатрянлавашпрезприемачтопфабрика
Plovdiv Daily

Plovdiv Daily

„Пловдив Дейли“ е медия, създадена от журналисти с богат професионален опит и активни позиции в обществения живот. Информацията в „Пловдив Дейли“ се списва от авторите на медията. Използват се коментари на авторитетни анализатори, общественици и експерти в различни области на живота – политика, бизнес, спорт, култура.

Още от категорията

Отстранена е голямата ВиК авария в Пловдив

Отстранена е голямата ВиК авария в Пловдив

май 20, 2025
Българката с най-големи джуки в света отива на нова операция по Коледа ВИДЕО

Българката с най-големи джуки в света отива на нова операция по Коледа ВИДЕО

май 20, 2025
Бургас на път да измести Пловдив като икономически център

Бургас на път да измести Пловдив като икономически център

май 20, 2025
Никола Минчев сам ще поиска Европарламентът да свали имунитета му

Никола Минчев сам ще поиска Европарламентът да свали имунитета му

май 20, 2025
Повече
Следваща Статия
Изненада на вота – партия “Величие”, най-звучният шамар – за Ваня Григорова

Ивелин Михайлов: Заплашиха ни с компромати, ако не подкрепим правителство на ГЕРБ и ДПС

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Популярни

  • С новите банкомати на EasyPay: Теглим четирицифрени суми и плащаме сметки без такса

    С новите банкомати на EasyPay: Теглим четирицифрени суми и плащаме сметки без такса

    462 споделяния
    Сподели 185 Tweet 116
  • Ритейлър отваря втори магазин в “Южен” с два дни големи намаления и изцяло нова визия

    751 споделяния
    Сподели 300 Tweet 188
  • Превръща ли се “Кючука” в икономическия лидер на Пловдив?

    358 споделяния
    Сподели 143 Tweet 90
  • Официално от полицията: Кой е кандидат-самоубиецът, побъркал шофьорите в Пловдив

    266 споделяния
    Сподели 106 Tweet 67
  • Безпрецедентни задръствания в Пловдив! Цял град стана заложник на ходещ по ръба на Тунела

    184 споделяния
    Сподели 74 Tweet 46

Анкета

Трябва ли да има часове по религия в училище?

Последвайте ни

Plovdiv Daily


Изпрати новина

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.


Конфигурация на бисквитки по ЕИЗ .

НОВИНИ

  • Ало, кмете
  • Афиш
  • Бизнес
  • Видео
  • Вкусно
  • Градски истории
  • Денят
  • Забавления
  • Здраве
  • Избори 2024
  • Култура
  • Лайфстайл
  • Любопитно
  • Мнения
  • На път
  • На фокус
  • Новини
  • Новини без категория
  • Огледало
  • Париж 2024
  • Пловдив
  • Политика
  • Правосъдие
  • Светски
  • Свят
  • София
  • Спорт
  • топ топ
  • Трафик
  • Успелите
  • център топ
  • Час пик

ИНФОРМАЦИЯ

  • Условия за ползване
  • Политика при коригиране
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

ЗА НАС

„Пловдив Дейли“ е медия, създадена от журналисти с богат професионален опит и активни позиции в обществения живот.

Информацията в „Пловдив Дейли“ се списва от авторите на медията. Използват се коментари на авторитетни анализатори, общественици и експерти в различни области на живота - политика, бизнес, спорт, култура.

  • За нас
  • Екип
  • Реклама
  • Контакти

© 2025 Povdiv Daily Всики права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

Добре дошъл обтново!

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола?

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist

Няма резултат
Виж всички резултати
  • Plovdiv Daily
  • Бизнес
  • Денят
    • Мнения
    • Новини
    • Свят
    • Час пик
  • Забавления
    • Култура
    • Любопитно
    • На път
    • Спорт
  • Лайфстайл
    • Вкусно
    • Здраве
    • Огледало
    • Светски
  • На фокус
  • Пловдив
    • Ало, кмете
    • Афиш
    • Градски истории
    • Трафик
  • Политика
  • Успелите
  • Екип
  • За нас
  • Контакти
  • Реклама

© 2025 Povdiv Daily Всики права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.