Има ли бърза връзка между Центъра за управление на трафика към Общинско предприятие “Организация и контрол на транспорта” (ОКТ) и Пътна полиция? И вярно ли е, че от Центъра за управление на трафика е изчезнал софтуер за 200 000 лева, което възпрепятства анализа на данни и прави неефективна организацията на движение в Пловдив?
Тези въпроси зададе председателят на групата общински съветници от ПП-ДБ Николай Гюров към кмета на Пловдив Костадин Димитров и зам.-кмета по транспорт Савина Петкова след трагедията с Кристиан и Теодора. Младежите загинаха при катастрофа на бул. “Руски” на 13 май. Известно е, че подобни инциденти, освен с поведението на шофьорите, са свързани и със състоянието на автомобилния парк, пътната мрежа и пътната маркировка, организацията на движение и контрола, посочи Гюров.
Въпросът всъщност е по-дълбок. Възможно ли е, ако ОКТ използва специализиран софтуер, катастрофите в града да намалеят? Оказва се, че да. Само че софтуерът VISUM, който може да оптимизира движението и да насочи правилно транспортните потоци, безвъзвратно е потънал в чекмеджетата на чиновниците още преди десетина години. А парите, изхарчени за него, са от порядъка на 200 000 лева. Това го нарежда в графата “безсмислени инвестиции”, за които се трошат парите на данъкоплатците.
Историята е нелепа, но за сметка на това поучителна. Тя доказва, че когато на отговорни позиции се назначават неправилните кадри вместо експерти, това може да забави с десетилетия развитието на града.
По следите на изгубения VISUM
През 2014 г. софтуер VISUM за прогнозиране на трафика на стойност около 200 000 лева е закупен за нуждите на Община Пловдив. Той обаче никога не е влизал в употреба.
Веднага след пристигането на продукта, той е бил зачислен на техник без инженерно образование в Общинско предприятие „Организация и контрол по транспорта” (ОКТ). След като осъзнал, че не притежава нужния експертен потенциал, за да работи с компютърната програма, служителят я e прибрал в чекмеджето на една от дирекциите на ОКТ.
През 2021 г. специалисти от “Организация и контрол на транспорта” изравят VISUM-а от архивите и разбират, че той не работи.
“Познавам служителя, на когото е бил зачислен софтуерът. Той е началник на отдел”, коментира за Plovdiv Daily Георги Стоилов, шеф на ОП “Организация и контрол на транспорта”. Обяснява, че по същото време самият той е работил в правната дирекция и много добре си спомня къде е бил открит VISUM-а. “Стоеше неразпечатан в една кутия в старата дирекция “Информационно обслужване”. Оттогава минаха много години. Изобщо не беше при хората от ОКТ”, убеден е Стоилов. Според него, с ресурса, с който разполага ОКТ, единици биха могли да работят с подобен софтуер.
“Програмният продукт, който ползваме от доста време насам, няма такива големи възможности като VISUM, но на нас ни върши работа, защото ни е необходим по-скоро за светофарните уредби. Това е немски софтуер, чиято такса на годишна база е около 2000 лева”, изчислява Стоилов. По думите му обаче настоящата програма, с която се работи в ОКТ, няма възможности да прави симулация на транспортни потоци.
“VISUM е скъп, добър продукт. Ако имаме в бъдеще такава възможност, нямаме против да го ползваме. Той би облекчил нашата работа”, признава шефът на ОКТ.
По информация на Plovdiv Daily софтуерът VISUM е бил препоръчан коректно на Общината от специалист в областта на транспорта. Програмата обаче е безвъзвратно погубена – от безхаберие и липса на експертен потенциал.
В това се състои и голямата загуба за Пловдив, тъй като, ако се използва грамотно, софтуерът осигурява перманентно планиране на градската мрежа и прогнозиране на трафика в перспектива за десетилетия напред.
Според специалистите въпросът с него още тогава е трябвало да бъде решен по друг начин. Ако след изхарчването на крупната сума общинарите са стигнали до извода, че нямат експертен капацитет да работят със софтуера, те са могли да потърсят помощ от транспортни специалисти или да възложат поръчка на външна фирма.