Коридор №8, който трябва да осигури бърза транспортна връзка от Адриатика до Черно море, не е сред приоритетите на Северна Македония и строителството му на територията на западната ни съседка ще бъде замразено. Това става ясно от изявление на премиера на РСМ Християн Мицкоски. Решението е голям удар за българския бизнес, който разчита на него като алтернативен маршрут за превоз на стоки до Италия и Западна Европа.
Правителството в Северна Македония ще поиска средствата от предсъединителните фондове, които страната получава от ЕС, да бъдат пренасочени за модернизацията на жп линията от Коридор №10 в участъка от Белград през Скопие до Солун.
Според Мицкоски част от Коридор 8 завършва нищото. Той е в задънена улица и е без предвидимост.
“Как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро”, каза Мицкоски пред Телма и добави: Моля тези пари да ги изразходваме за модернизация на ж.п. линията от Коридор 10 и влаковете да се движат със 100, вместо с 30 км./ч.
Финансирането за източната част на Коридор 8 е осигурено от ЕС и заеми от ЕБВР и ЕИБ. Обектът обаче не е включен в програмата на новото правителство в Скопие и има риск от загуба на безвъзмездни средства поради забавяне.
Транснационалната транспортна ос Коридор 8 свързва пристанищата в Италия, Северна Македония и България, но липсват връзки на западния и източния край. Строителните работи по Коридор 8 започнаха през октомври 2022 г.
Транспортният европейски Коридор 10 преминава от северозапад на югоизток и съединява Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция и България. Основната ос преминава през Залцбург – Любляна – Загреб – Белград – Ниш – Скопие – Велес – Солун.
Албания изпреварва и Скопие, и София
Главното направление на паневропейски интемодален транспортен коридор VIII е: Бари/Бриндизи – Отранто/Отрантски проток – Пристанище Драч/Пристанище Вльора – Тирана – Елбасан – Кяфасан – Струга – Кичево – Гостивар – Тетово – Скопие – Куманово – Крива паланка – Деве баир – Кюстендил – София – Пловдив – Бургас/Варна.
Заради забавянето на строителството в СМР и България в Албания вече планират нови трасета за съкращанване на разстоянията в посока Изток-Запад на Балканите.
Построяването на автомагистрала Тирана – Прищина, и строителството на автомагистрала Прищина – Скопие изпреварват развитието на Коридор №8, с което сериозно се измества западното му направление към Далмация за евентуалното му свързване с Автомагистрала А1 (Хърватия) през Черна гора, посредством заплануваната Адриатическо-йонийска автомагистрала.
Албанското правителство си е поставило за главна цел изграждането на така наречения и известен албански път между Тирана и Дебър, посредством който ще се скъси пътуването между албанската столица, Скопие и София с близо три часа. Този път е алтернатива на част от основното трасе на паневропейския коридор.