Котка с име на древноримска богиня пази 19-те платна за предстоящата изложба “Метафизични пространства” на Любен Хранов. Протегнала се блажено сред хипнотичния свят в ателието на художника, Мая е първият съветник, зрител и почитател на творбите на Любен.
С критичния поглед на изкуствовед, тя съзерцава “Знамение”, “Лабиринт”, “Енигма”, “Небе под звездите”… картини със заглавия, които звучат, сякаш в тях има закодирано свръхестествено познание, непосилно за човешкия разум. Не се знае дали Мая разбира от метафизика, но е факт, че в будистките летописи името ѝ се свързва с индийска царица, майка на принц Сидхатра, останал в историята като Буда (“просветения”).
За да подготви изложбата, която ще бъде открита на 29 март в “Червеното пони”, Любен прекарва месеци в уединение.
“Благодарен съм за възможността да общувам през годините с известния и всепризнат художник Атанас Хранов, който запали огънчето в мен още в ранна детска възраст. Неговото творчество остави силен отпечатък в мен.
След метаморфози и падения отново стъпвам на крака поради силната нужда да изразя своята живописна чувствителност. Изразявам я в картините си от тази изложба, търсейки моят живописен изказ”, казва художникът.
Новите му картини са завладени от символи – цвете, което мами с нежност, но покорява с твърдостта на кръст; зикурати; лодки от хартия; светещи пера.
Любен работи с опростени или прости форми, изхождайки от древността, и се стреми към многоплановост в картинната равнина така, че обектите, поставени в среда, образуват богато пространство и сложна композиция с цветови знаци и хармония на тона.
“Усещането е абстрактно, така се роди и името “Метафизични пространства”, тъй като метафизиката отдалечава човека от материалната реалност и го отвлича в духовния мир на абстракциите. Картините са на практика паралелни светове, имащи за цел да отведат зрителя отвът тежестта на битието”, обяснява Любен, който е благодарен на галерия “Червеното пони” – място със силни традиции в културата, за възможността да представи пред пловдивска публика новите си работи.
Откриването на изложбата е на 29 март, петък, от 18 до 20 часа.