Германският канцлер Олаф Шолц няма вид на човек, който вдъхва сигурност и може да защитава интересите на страната и Европа в новото световно противопоставяне на трите оси /Авразия, Европа и анвглосаксите от двете страни на Атланика/. Той е далеч от увереността, с която взимаха решенията си Хелмут Кол или Ангела Меркел.
В една от най-горещите седмици в Близкия изток, за чийто петрол целият Запад спори, Шолц се оказа на посещение в Китай, където заведе цяла бизнес делегация. Защо му трябва на канцлера да води на крака при партийния секретар на Шанхай мениджърите на БМВ и Мерцедес и какво очаква Германия от Китай. Отговорите дава Матю Карничник в коментар за “Политико”:
Германският канцлер Олаф Шолц се озова в неочаквана ситауция тази седмица. 65-годишният канцлер, смятан за лишен от чувство за хумор дори по германските стандарти, отпразнува своя дебют в TikTok, като обеща “да не танцува”.
Шолц се забавляваше. Клипът дойде само няколко дни преди посещението му в Китай, родината на противоречивата социална мрежа, а Шолц изглеждаше отчаян да убеди Пекин, че скоро ще посрещне приятел.
И за това има основателна причина: канцлерът има нужда от Китай.
Следващите национални избори ще се проведат след малко повече от година и лидерът на европейския икономически мотор няма време да сътвори чудо и да преобърне пагубната позиция на правителството си пред германското население.
Бизнес über alles
Фактът, че САЩ, големият покровител на Германия, оказват натиск върху Берлин да “обезсили” отношенията си с Пекин, е само една от причините Китай да изглежда като място, което Шолц предпочита да избягва.
Да не говорим за последните резултати на Китай по отношение на правата на човека. Под ръководството на президента Си Дзинпин Китай предприе авторитарен ход, като потуши демократичното движение в Хонконг и принуди над 1 милион уйгури, предимно мюсюлманско малцинство, да бъдат настанени в “лагери за превъзпитание” (които притеснително приличат на концентрационни лагери).
Може да се очаква, че от всички страни Германия ще бъде най-чувствителна към съдбата на етническо малцинство, принудено да живее зад бодлива тел под заплашителния поглед на въоръжени пазачи в наблюдателни кули.
Дори и германските лидери да не се уморяват да напомнят на света за своята отдаденост към най-високите морални стандарти, Берлин неведнъж е доказвал, че не е готов да жертва просперитета си на олтара на човешките права, опасенията за сигурността на Вашингтон или дори на Европейския съюз.
Да вземем за пример Русия. Едва когато руските танкове се насочиха към Киев в началото на 2022 г., Германия, която години наред пренебрегваше предупрежденията на съюзниците за зависимостта си от Москва, обърна курса и започна да се откъсва от руската енергия.
Не че Шолц е научил урока си. Каквито и угризения да е имал за прекалената си зависимост от други държави, те изглежда са се изпарили в буреносните облаци, обгръщащи германската икономика.
Подобно на повечето залози, направени под натиск, китайската рулетка на Шолц далеч не е сигурна.
Магистрала към ада
В продължение на десетилетия пътят към Китай беше павиран със злато за германските износители, като увеличаваше печалбите им и поддържаше позицията на Германия като една от водещите икономики в света.
Напоследък обаче този път прилича по-скоро на магистрала към ада на фона на все по-агресивния протекционизъм и тежката индустриална политика на Пекин.
Две трети от германските компании, анкетирани наскоро от Германската търговска камара в Китай, се оплакват от “нелоялна конкуренция” в страната.
Междувременно Европейският съюз е все по-разочарован от щедрите субсидии, които Китай предоставя на ключовите си индустрии – от производителите на вятърни турбини до автомобилните компании. Потокът от евтини китайски електромобили, внасяни в Европа, оказва натиск върху местните производители до такава степен, че Брюксел обмисля налагането на мита още през лятото.
Въпреки че германската автомобилна индустрия също е подложена на натиск от евтиния внос, компании като Mercedes и BMW не желаят да подкрепят наказание срещу Китай от страх да не навредят на собствените си бизнес интереси там, ако Пекин предприеме ответни мерки.
С други думи, няма връщане назад. Когато през 80-те години на миналия век германската индустрия за първи път навлезе в Китай, политиците и ръководителите вярваха, че инвестират в бъдещето. С просперитета си Китай ще се либерализира и ще стане по-западен, дори демократичен.
Това беше хубава теория, но както могат да потвърдят уйгурите, нещата не се получиха по този начин.
Вместо това Китай прекара десетилетия в учене от Запада и разработване на неговите технологии до степен, в която вече не разчита на Германия.
За съжаление на Германия, тя все още се нуждае от Китай.
За германски компании като Siemens и Volkswagen, които започнаха да инвестират в Китай преди 40 години, страната сега е стълб на техния глобален бизнес. Само Китай представлява около 50% от глобалните продажби на автомобили на VW. Компанията продължава да управлява фабрика в Синцзян, където уйгурите са държани. VW избягва да ядоса китайското ръководство.
Докато най-големите компании в Германия – автомобилните компании и производителите на химикали като BASF – са обърнати към Китай, много от техните доставчици също са направили големи залози в страната.
„Търговията с Китай ни носи просперитет и е практически незаменима в краткосрочен план“,
подчерта Мориц Шуларик, президент на Института за световна икономика в Кил.
Икономическа парализа
След неуспешната 2023 г. икономистите и Международният валутен фонд очакват германската икономика да продължи да стагнира. Износът е намалял с повече от 2% досега тази година, без признаци на облекчение на хоризонта. Въпреки че заетостта в Германия остава стабилна, това може да се промени бързо, ако икономиката не се съживи.
Докато Германия е изправена пред цял списък от предизвикателства за растежа, от хроничен недостиг на квалифицирани работници до свръхрегулиране, това, което някои икономисти виждат като най-осакатяващо, е негативното настроение сред бизнеса и потребителите.
„Сякаш германската икономика е парализирана“, каза Тимо Волмерхойзер, икономист от базирания в Мюнхен институт Ifo, един от водещите икономически мозъчни тръстове в Германия. „Настроението е лошо и несигурността е висока.“
На този фон пътуването на Шолц в Китай носи повече от нотка на отчаяние. Дори Китай да отвори вратите си за повече чуждестранна конкуренция и да спре практиките си за дъмпинг на цените в Европа, китайската икономика не е двигател на растежа от миналото. Имотната криза и свръхкапацитетът в ключови сектори я оставиха на косъм.
По-притеснителното за Германия е, че Китай вече не се нуждае от машини и други високотехнологични капиталови стоки, които стимулираха растежа на германския износ за страната през последните десетилетия. Това не се дължи само на по-слабото търсене; Китайските компании до голяма степен настигнаха своите немски конкуренти, правейки страната по-малко зависима от вноса.
Тези тенденции карат някои политици, особено сред критично настроените към Китай Зелени, да твърдят, че Берлин трябва да предприеме действия, за да се отдели от Пекин. Рязко прекъсване на отношенията с Китай би свило германската икономика с около 5 на сто, според скорошно проучване на института Кил, наравно със спада, който Германия преживя след финансовата криза от 2008 г. или пандемията от Ковид-19. С други думи, би било брутално, а не фатално.
„Нашата страна има достатъчно устойчивост, за да се справи дори с такъв екстремен сценарий“, посочи Шуларик от Кил.
Е, по-лесно е да се каже, отколкото да се направи. Нещо повече, Шолц не може да си позволи по-нататъшна ерозия на бизнес връзките на Германия с Китай в момент, когато икономиката на страната му вече изпитва затруднения.
Де-какво?
Проблемът на Шолц е, че няма къде другаде да отиде.
Германската индустрия вече е инвестирала сериозно в САЩ, които са най-големият експортен пазар на страната (германският износ за САЩ възлиза на 158 милиарда евро само през 2023 г., в сравнение с 97 милиарда евро за Китай). На хартия Китай (най-големият търговски партньор на Германия при съчетаване на износа и вноса) изглежда като пазар с по-голям потенциал за растеж.
Като се има предвид тежкото икономическо положение на Германия, Шолц трябва да прави нещо за увеличаване на износа. И предвид успеха, който германските компании постигнаха в Китай през годините, няма по-добро място за него да покаже на избирателите, че мисли сериозно по въпроса.
Изчисленията не спират дотук. Дори настоящите икономически проблеми на Китай да се окажат временни, напрежението между Вашингтон и Пекин относно Тайван и глобалната сигурност като цяло поставят Германия в трудна позиция. Взети заедно, САЩ и Китай представляват близо 20% от търговията на Германия, което означава, че страната не може да си позволи да загуби нито едното, нито другото.
Това обяснява балансиращия акт, който Шолц се опита да играе между двата партньора.
Разчитането на Германия на САЩ за нейната сигурност означава, че тя може да няма друг избор, освен да се примири с американския натиск да се отвърне от Китай, ако натискът се засили. Но досега Шолц, подобно на Ангела Меркел преди него, успява да жонглира между двете страни.
Този успех се дължи отчасти на фалшивите обещания на Берлин. Когато САЩ притиснаха Берлин да забрани на Huawei, собственост на Китай, да доставя оборудване за модерните мобилни телефонни мрежи на Германия, например, европейската държава се противопостави, като същевременно се съгласи да разгледа внимателно проблема. Пет години по-късно Германия все още търси решение. Междувременно Huawei остава активна както винаги.
Не че правителството на Шолц не приема подобни въпроси сериозно.
„Федералното правителство работи за намаляване на риска в икономическите отношения с Китай“, разкри миналата година поръчан от правителството доклад, озаглавен „Стратегия за Китай“.
За щастие на Шолц, няма немска дума за „намаляване на риска“, което може да обясни защо никой, който притежава истинска власт в Берлин, изглежда не приема идеята сериозно. Стратегическият документ на правителството, нашумял много, заема фокусираните върху Китай мозъчни танкове в Берлин в продължение на месеци, но се оказа малко повече от хартиен тигър от 64 страници.
В реалния свят германската индустрия не само не намали ангажимента си към Китай, но дори го увеличи. През 2023 г. германските преки инвестиции в Китай достигнаха рекордните почти 12 млрд. евро. Германците са инвестирали повече в Китай между 2021 и 2023 г., отколкото през петгодишния период между 2015 и 2020 г., според IW Köln, водещ икономически институт.
Поклон
Никой не разбира зависимостта на Германия от Китай по-добре от Си Дзинпин. След де факто коронясването му за пожизнен лидер през 2022 г. Шолц беше първият чуждестранен лидер, който го посети.
Шолц и антуражът му се опитаха да представят пътуването като мироопазваща мисия, твърдейки, че е убедил Си да обуздае руския президент Владимир Путин, който по това време заплашваше да използва ядрени оръжия в Украйна.
Но дори и тогава основният фокус на Шолц беше бизнесът. Без да обръща внимание на недоволството във Вашингтон, той взе със себе си в Пекин голяма делегация ръководители на промишлени предприятия.
Този път посещението на Шолц е още по-амбициозно. Той планира да посети три града – Шанхай, Пекин и Чунцин, 30-милионен град, в който работят стотици германски компании.
Кулминацията на пътуването за Шолц е на 16 април, когато ще има дълга аудиенция със Си.
Въпреки отслабените икономически позиции, Германия остава ключова награда за Китай, както поради тежестта си в ЕС, така и поради тесните си връзки със САЩ. Завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом през следващата година ще предостави на Си златна възможност да ухажва Берлин с обещание за по-тесни икономически връзки.
Най-важното е, че Шолц може най-накрая да се откаже от деликатния танц на Германия. /БГНЕС
———————-
От БГНЕС