Транспортната връзка “Модър Царевец” е готова 14 години след първата копка и днес ще бъде открита с фанфари. Дългото и мъчително строителство на един тунел, дълъг не повече от 500 метра, показва колко дълбоки проблеми има в община Пловдив при градското планиране и управлението на важните проекти като се започне от техническите разработки, финансирането, избора на изпълнители, организацията на движението и обходните маршрути в районите на голямото строителство и се стигне до контрола и ужасяващото прекрачване на договорените срокове с изпълнителите.
А случаят “Модър – Царевец” е показателен и за други два проблема – липсата на приемственост и умения сред градската управа да лидира и координира процеси, в които са въвлечени различни институции и изпълнители.
В резултат едно съоръжение, каквото в нормалните страни се изгражда максимум за 6 месеца заедно с проектирането, тук отне повече от 14 години.
За необходимостта от бърза връзка на районите “Западен” и “Южен” в Пловдив се говори от 80-те години на миналия век. През 2008 г. е възложено задание за проект, а през 2010 г. той е готов. На следващата година, последната от мандата на Славчо Атанасов, са осигурени и пари за реализацията на пробива. Те са част от средствата, които Пловдив получава за приемането на софийския боклук.
Още в първите месеци на управлението си обаче Иван Тотев праща проекта във фризера и пренасочва осигурените пари за “Модър Царевец” към по-бързи и ефектни ремонти на важни булеварди в центъра на Пловдив. През 2016 година Националната компания “Железопътна инфраструктура” извършва пробива под софийската жп линия във връзка със свой проект за модернизация на трасето от Пловдив до гара Септември. Парите от софийските бали обаче бяха похарчени, а общината не намери нови средства, за да изгради съоръжението.
Пари най-после бяха осигурени по времето на кмета Здравко Димитров. Тогава бе актуализиран техническият проект и бе утвърден вече избрания изпълнител в лицето на “Драгиев и Ко”. Строителството вървеше с бързи темпове, но се превърна в кошмар, когато на терена дойдоха и строителите на Южния обходен колектор, които трябваше да прекарат част от съоръженията през готовия тунел. И така повече от година до днешния предизборен 7 юни, в който лентата на “Модър-Царевец” най-после ще бъде срязана.
И идва по-важният въпрос – накъде ще се движат колите, когато преминат през тунела?
На юг бул. “Александър Стамболийски” ще е затворен поне до края на годината, а по обходния маршрут по съседните улици и сега е пълен хаос и кошмар.
Остават две възможности – надясно по “Коматевско шосе”, където в час пик колите едва пъплят, или наляво към Коматевския възел и после надясно по бул. “Никола Вапцаров”, който също е трудно проходим сутрин и вечер.
На север от тунела положението е същото. Ул. “Царевец” тепърва ще се ремонтира, а възможностите са колите да минават по “Солунска” или “Хаджи Димитър” и “Лерин”, за да стигнат до “Пещерско шосе”. Или, да, “Модър – Царевец” е готов след 14 години чакане, но още дълго време няма да е удобна и бърза връзка между “Западен” и “Южен”.
Защо ли?
Ами защото в Община Пловдив не умеят да планират умно и не спазват златното правилото “отчуждавай и проектирай днес, за да строиш след 10 години”. Справка – пропуснатата възможност да се разшири бул. “Александър Стамболийски” с парите за възстановяването на пътната настилка като част от проекта за Южен обходен колектор.
Строителството на “Модър Царевец” обаче не е единственият печален рекорд в Община Пловдив, която от години се движи като костенурка с важните инвестиции. Има поне още 4 проекта, които надхвърлиха мандатите на поне трима кметове, а петилетката на обектите се взима за две.
Топ 5 на най-бавните ремонти в Пловдив
- “Модър – Царевец” – 14 години от проектирането, 8 от първата първа копка и 5 от реалното строителство. Изпълнител – “Драгиев и Ко”, стойност 14,5 млн. лева.
- Стадион “Христо Ботев” – 11 години от събарянето на стария стадион и 4 от началото на строителството на новия. Кореж. Изпълнител ДЗЗД “Колежа” с водещ партньор ПИМК. Стойност 83 млн. лева.
- “Кукленско шосе” – 6 години от договора с избрания изпълните и 5 години от разкопаването на първия участък. Изпълнител – “Европейски пътища”, стойност 6,5 млн. лева.
- Зала “Дунав” – 4 години и половина от първата копка. Изпълнител “Пирс Д”. Стойност 7,5 млн. лева при първоначално планирани 4,5 млн.
- Бул. “Александър Стамболийски”, част от проекта за Южен Обходен колектор – 2 години от първата копка, а строителят не е свършил и половината работа, да не говорим за планираната нова връзка над “Асеновградско шосе” с район “Тракия”. Стойност на целия проект за Южен обходен колектор – 105 млн. лева.
Всичко за петте обекта – 37 години работа и 213 милиона държавни, общински и европейски средства. А на три от обектите краят им все така не се вижда.
Честито от градостроителите и техните изпълнители!