Управлението на един град е сложен процес, който включва оперативни действия, гасене на пожари, лидиране на процеси, снимки с успели съграждани и най-вече – визионерски поглед за развитието, бъдещите предизвикателства, проблемите и тяхното решаване.
Важна част от управлението е екипът на кмета. А ключова роля в него имат главният архитект, главният инженер и зам.-кметът по строителството – все длъжности, силно подценявани в Пловдив през последните години.
Ако хората на въпросните позиции имат необходимата експертиза и опит да управляват процеси, на кмета ще му е много по-лесно. А самият той щеше да се придържа стриктно към златното правило в градоустройството, което гласи
Планирай днес, отчуждавай утре, за да строиш след 10 години.
Ако пловдивските управници го спазваха, градът днес нямаше да е затапен от бавни ремонти, некачествен обществен транспорт и лоши транспортно-комуникационни решения.
Ето 5 важни обекта, които можеха да отпушат града, ако бяха подготвени навреме от екипите в общината. Първо условие някога те все пак да се случат е Пловдив да се управлява от визионери, които спазват негласния обществен договор в какъв град искаме да живеем и по какви правила, а не да се огъват пред всеки натиск на тази или онази група в Общинския съвет или чета квартални активисти., опитващи да спрат всеки важен проект, ако багерите им пречат.
- Бързи и удобни връзки с пробива под Централна гара /25 милиона/
Ако те бяха добре планирани и реализирани заедно с изграждането на тунела, днес нямаше да плачем за Бетоння мост и да висим в задръстванията на надлез „Родопи“ и „Кометевско шосе“. Технически решения има и те са разписани отдавна от специалистите. Но общината така и не ги прочете, както не извърши навреме и отчуждителните працедури, за да осигури необходимите трасета. Фаталното закъснение доведе до това, че пробивът на практика няма да се използва ефективно в следващите минимум 10 години.
- Разширяване на бул. „Ал. Стамболийски“ по време на строителството на Южния обходен колектор /15 милиона/
Ако кметовете мислеха не ден за ден, а бяха истински визионери, които напипват бъдещите проблеми и намират решенията, щяха да знаят, че някъде между 2018 и 2021 г. ВиК-Пловдив ще стартира проекта за изграждане на Южен обходен колектор. И ако администрацията на Иван Тотев /билзък приятел и съдружник с тогавашния кмет на ВиК Спартак Николов/ бе стартирала навреме отчуждителните процедури южно от сегашния „Ал. Стамболийски“, Пловдив щеше да получи почти без пари бърза връзка от район „Западен“ през „Южен“ до „Тракия“ по широк път с двете платна по две ленти. Другата пропусната екстра бе, че строителите на колектора щяха да работят в новото трасе и булевардът нямаше да се спира зда движение за 3 години.
- Завършването на бул. „Северен“ от „Брезовско шосе“ до бул. „България“ /50 млн./
Изграждането на северната тангента е изключително важен проект, който има ключово значение за решаването на други 3 тежки транспортни проблема – разтоварване на движението по Панаирния мост, на кръговото до Водна палата и по моста на бул. „В. Априлов“. Пак екипът на Иван Тотев насочи над 11 млн. лева от 30-милионния общински заем към трасето, но изгради бул. „Северен“ само от моста на Адата до „Брезовско шосе“, с което на практика не свърши нищо значимо в градоустройството, освен да вдигне цените на имотите в района на новата пътна артерия.
- Нов мост над река „Марица“ /60 милиона/
Новият мост, който трябва да свърже бул. „България“ и бул. „Копривщица“ би облекчил движението по бул. „В. Априлов“ и ше осигури бърза връзка между районите „Северен“, „Западен“ и „Южен“, без трафикът да влиза в центъра.
- Повдигане на линията от Филипово до Централна гара на естакада
Този проект е включен в инвестиционната програма на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ и кметът на Пловдив само трябва да натиска съответните министри и премиери обектът най-после да бъде изграден.
Повдигането на релсите ще премахне кошмарните прелези, а булц. „Копривщица“ може да се превърне в първия високоскоростен булевард с по 3 ленти в двете посоки и джобове за паркиране . Той би бил естествено продължение на новия мост над Марица и може да реши най-тежкия проблем с трафика в Пловдив за 40-50 години напред. Както би трябвало да го правят визионерите.
Всичко това може да се случи, ако кметовете на Пловдив са си на мястото и не мислят ден за ден в рамките на мандата, а имат ясна визия за това в какъв град искат да живеят в пловдивчани сега и в следващите години.
В скоби сложихме прогнозната стойност на първите 4 обекта, защото критиците веднага ще ни контрират – а откъде пари. Сборът на сумите показва, че при честни търгове с избор на най-добрите изпълнители важните обекти биха могли да се изградят за около 150 милиона лева /без да броим естакадата на „Копривщица“, която е държавна работа/.
Апропо, почти толкова, колкото държавата и общината ще инвестират за цялостното завършване на стадионите на „Христо Ботев“ и „Локомотив“.
Оставяме на читателите всеки сам да прецени кое е наистина важното за града и дали не сбъркахме с еуфорията около двата стадиона.