Търговията през платформи като “Шейн” (Shein) и Тему (Temu) води до опасности за здравето, повишени екологични вреди и пречки за устойчиви бизнес модели, които Европейската комисия насърчава. Това пише в позиция на Българската асоциация “Кръгов текстил”.
Тези китайски онлайн платформи субсидират поръчки под себестойност и залагат на агресивна реклама. По този начин отнемат пазара от местните търговци, включително тези на втора употреба. Макар потребителите краткосрочно да печелят от ниски цени, това елиминира конкуренцията, грижеща се за добрите търговски условия, пише в позицията. Европейската комисия определя “Шейн” и “Тему” като “много големи платформи”, което налага по-строг контрол над дейността им и възпрепятства развитието на кръгови бизнес модели, посочват експертите.
Как ще се отрази на европейския потребител, ако ЕК наложи мито на евтините китайски стоки
Китайските сайтове за онлайн пазаруване се възползват от необлагаемия с мито минимум от 150 евро за стоки от трети страни. По този начин заливат пазара ни с огромно количество продукти, главно от текстил. Те обаче не минават санитарен контрол, което създава реални предпоставки за здравето, смятат от асоциацията.
Оттам посочват, че разследвания са разкрили високи нива на опасни химикали като олово, перфлуороалкил (PFA) и фталати в продуктите на “Шейн”, надвишаващи нормативните ограничения на ЕС. Например, в Южна Корея откриха, че детски артикули съдържат фталати 428 пъти над разрешените норми. Наличието на токсични химикали в материалите е свързано с рискове за здравето както на потребителите, така и на работниците в производствените вериги, заявяват от браншовата асоциация.
Ежедневно за обслужването на товарите, които изпращат китайските сайтове за електронна търговия, са нужни 88 товарни самолета “Боинг 777”. Това показва ръстът на двете компании, които в момента са лидери в сегмента – “Тему” и “Шейн”. В Европа пристигат месечно по 50 милиона пакета с евтини китайски дрехи от техните компании. Според експерта Кристоф Трип, “Шейн” вече контролира 20 на сто от пазара на така наречената бърза мода. Двете компании надхвърлят приходи от над 90 млрд. долара за тази година.
Според Европейската комисия до 65 на сто от пратките към ЕС са с документално занижена стойност, за да не бъдат обмитявани и комисията има право да се намеси в случаи, когато чуждестранни субсидии водят до разстройване на вътрешния пазар на Европейския съюз. Общо 1 млрд. пратки влизат в ЕС през 2022 г., вероятно 2 млрд. през 2023 г. Брутната стойност на стоките, продадени през “Тему”, е 290 млн. долара. След това активността на пазара се увеличава над 4500 пъти през годината, за да достигне 13,8 млрд. долара през 2023 г. Поради инфлацията е Европа прогнозите са, че продажбите на китайски платформи ще нарастват, заявят експертите.
Китайските онлайн платформи често нарушават интелектуална собственост – водещи марки от цял свят съобщават, че много от стиловете и дизайните на “Шейн” и “Тему” са копирани от други брандове.
Чрез агресивния си маркетинг подход и нелоялни практики, тези нови играчи от трети страни отправят сериозно предизвикателство към бизнеса в рамките на ЕС, който трудно може да се конкурира с тях. Търговските им практики повдигат въпроси относно тяхното съответствие със законодателството на Съюза, особено в областта на защитата на потребителите, безопасността на продуктите, защитата на данните и данъчното законодателство, пише още в позицията.