Служебното правителство явно не е създадено само за да проведе честни избори на 9 юни и да изпълнява бюджета, гласуван от парламента, както уж повелява конституцията. Кабинетът “Главчев” кадрува смело и явно е решен да провежда собствени политики, включително да разпределя милиарди към частния бизнес.
Още на втория ден след назначаването си служебното правителство рестартира търговете за избор на изпълнители по договорите за пътно поддържане. За цялата страна те са на обща стойност 4 милиарда лева, а изборът на изпълнители се бави трета година.
Старите договори бяха прекратени от друг служебен кабинет през 2022-ра заради съмнения, че в тях е заложена порочна практика да се заобикалят изискванията на Закона за обществените поръчки, като строителство и реконструкция на пътища се възлагат на без конкурс на избрани по други договори изпълнители, а дейностите се маскират като текущи ремонти. Рекордьор в усвояването на огромни средства по порочната схема е “Европейски пътища”.
Пловдивската компания, която е част от бизнес групата на благоевградския строителен бос Христо Савев, получи над 200 млн. лева за пътни ремонти без конкурс, защото имаше договор за поддържането на пътищата в Пловдивска и Пазарджишка област. Двата 4-годишни контракта бяха на стойност 28 млн. лв. за Пловдив и 18,7 млн. лева за Пазарджик, но на “Европейски пътища” по тях е възложена без търг допълнителна работа съответно за 68 млн. и 193 млн. лв.
По тази схема фирмата извърши спорния ремонт на Околовръстното шосе на Пловдив и реконструкцията на пътя Пловдив-Пазарджик.
Същата схема с възлагането на допълнителна работа без търг е прилагана и в Смолян, където договорът е за консорциум с участието на “Грома Холд”, друга компания от кръга на Савев.
Сега схемата отново ще се повтори, но този път рестартирана от друго служебно правителство. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова е разпоредила работата по търговете да бъде подновена, но за много от тях процедурите вече са проведени и победителите са известни.
Сумата от 4 милиарда е разпределена в 7 позиции – за шестте икономически района и една специална със заделени средства за изграждане на магистрали.
В Южен Централен район търгът беше обжалвана пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) още при публикуване на документите миналата година. От Агенция “Пътна инфраструктура” се съгласиха, че е допусната грешки за четири от петте обособени позиции, с изключение на област Пловдив, и я прекрати. Така за областите Кърджали, Пазарджик, Смолян и Хасково беше обявена нова обществена поръчка повторно.
За област Пловдив първоначално имаше четирима кандидати, но трима бяха отстранени. Така до отваряне на ценовите предложения на 2 юни 2023 г. бе допусната единствено “Европейски пътища” АД, забърквана често в публични скандали. През 2022 служебната власт заподозря дружеството в незаконно строителство на магистрала “Хемус” и отклоняване на средства по скандалните “ин хаус” процедури, но разследването не се стигна до реални резултати.
Същата компания и в момента поддържа пътищата в областта и беше обвинена, че е правила незаконни пътни ремонти – основни ремонти маскирани като текущи.

Срещу “Европейски пътища” АД имаше и мощен обществен отпор заради кариерата за добив на инертни материали над пловдивското село Белащица. Компания се прочу с бавния ремонт на “Кукленско шосе”, който няколко пъти тръгва и спира заради спорове за проекта и цената между “Европейски пътища” и местната власт.
Публичните скандали обаче явно не влияят на управляващите при избора на изпълнители по многомилионните договори за пътно поддържане. Така на 10 май 2024 г. работата по търга за Пловдивска област е възобновена. “Европейски пътища” АД естествено ще спечели състезанието с един кон и се очаква на компанията да бъде предложен нов тригодишен договор.
Кой е Христо Савев

Преди години създава компанията “Агромах” с покойния вече Методи Бачев, прочул се със скандалния запис, в който се говори за интимни отношения на Бойко Борисов. След смъртта на Бачев “Агромах” се преименува на “Грома холд”. В публичното пространство е известно, че Савев контролира още “Водно строителство – Благоевград” и “Европейски пътища”. По договори с държавата компаниите са получили над 800 милиона лева в последните години.
Справка в Търговския регистър показва, че Савев е едноличен собственик на “Грома холд”. Управител на дружеството е Виктор Велев, който от своя страна е формалният собственик на “Водно строителство – Благоевград” АД. Майката на Савев – Анка, пък е в съвета на директорите на “Европейски пътища” АД заедно с Маргарита Попиванова и Кристина Иванчева.