Реформата в системата за издаване на ТЕЛК решения, която влиза в сила от днес, може да бъде бламирана заради липса на кадри. В 20 болници в България все още не са съставили задължителните вече комисии за ТЕЛК, защото няма желаещи да работят в системата.
Според промените в ТЕЛК решенията за временна или постоянна нетродуспособонст ще се издават и само по документи, а пациентите за освидетелстване ще се разпределят на случаен принцип към по-малко натоварените комисии.
От одобряването на промените през март до момента у нас са разкрити 66 нови комисии, които все още не работят. Идеята е със съставявнето на комисии към всяка болница да се намали забавянето в издаването на ТЕЛК за нуждаещите се хора. Въпреки въведеното изискване всяка държавна университетска болница да има поне две комисии, а в общинските – да е минимум една, болницата в Чирпан например не разполага с такава, съобщава БНР.
Друга промяна, която трябва да доведе до спазване на тримесечния срок за издаване на решение, е случайното разпределение на досиетата на пациенти. Така например човек, подал документи в ТЕЛК-Кърджали, ще може да се освидетелства от ТЕЛК-Монтана, където работи д-р Вергиния Тодорова. Тя не е съгласна, че решение може да се издаде само по документи.
Като дойдат от друг град, аз изобщо там не познавам специалисти и не мога да кажа кой документ може би е достоверен и кой, евентуално, не е
коментира д-р Тодорова.
Според реформата хората няма да прилагат копия на документи от изследвания и консултации, ако са налични в здравно-информационната система. Лекарите обаче се чудят как ще действат, ако са нужни допълнителни изследвания, а човекът е в друго населено място. По данни на министерството повечето от обучените за новите комисии лекари са провели обучението дистанционно