Кораб, натоварен с контейнери, се блъсна в моста Франсис Скот Кий в Балтимор, щата Мериленд вчера и го срути. Шокиращо видео от инцидента показва как огромното съоръжение, дълго 2,5 км, рухва. По това време по него са се движили автомобили, които са паднали във водата. Подобна трагедия у нас не сме преживявали от септември миналата година, когато огромна приливна вълна събори моста в Царево, при което живота си загубиха трима души. След като колата се обърна, държавата започна проверка на всички съоръжения в страната. Инцидентът в Балтимор обаче напомни, че и в Пловдив имаме мостове, които при неправилна експлоатация могат да се окажат опасни.
Експерти: Кръговото на Водната палата “клати” Панаирния мост
Конструкцията на Панаирния мост е поставена в риск заради кръговото кръстовище на Водната палата, алармират инженери. Колите чакат по моста повече от 10 минути, за да преодолеят задръстването. Един автомобил е 1 тон, а този мост не е оразмерен да понесе такова натоварване. Той е проектиран за движение на коли по него, а не за престой, какъвто се получава при голяма тапа. Може би конструкцията скоро ще се компрометира, предупреждават експертите. Те определят кръга на Водната палата като грешка, тъй като двете направления, които свързва – „Цар Борис Трети Обединител“ и „Марица Юг“, не са равностойни. Кръгови кръстовища се изграждат при наличие на равностойни направления, посочват експертите.
Леко с Пешеходния!
Идеята отпреди две години Пешеходният мост да придобие нова визия със стъклени стени, места за отдих, много зеленина и павета се оказа трудноизпълнима от гледна точка на специалистите инженери. По това време създателят на „Капана Фест“ искаше да “отвори” съоръжението към реката и да премахне търговските обекти от него. Според автора на металната конструкция на „Влака“ инж. Димитър Куманов обаче подобни идеи съдържат огромен брой подводни камъни.
“Всяко решение, в което не участват специалисти, може да създаде риск за сигурността на моста”, смята инж. Куманов. По думите му, конструкцията на съоръжението може да издържи още десетки години, ако не се правят промени по нея.
“Подмяната съдържа много рискове. Ще ви дам пример. Ако мостът се направи изцяло отоплен и климатизиран, това може да доведе до сериозни щети. Такова решение беше мечта на предишните концесионери, но за съжаление се оказа невъзможно. Зимата, когато отгоре върху моста е топло, а отдолу и отвън – студено, съоръжението може да рухне. Ако някой реши да се занимава с този мост, трябва да е наясно с ограничителните условия, които бяха поставени навремето от главния му проектант, проф. Марчо Минев – конструктор мостовак, един от най-добрите в историята на България”, убеден е експертът. По думите му, едно от нещата, за които Пловдив трябва да се тревожи, е сигурността на подпорните стени от двата бряга на реката, които са много плитко фундирани.
Какво се случи в Балтимор?
Голям мост в град Балтимор, САЩ рухна, след като контейнеровоз се блъсна в него рано във вторник. Няколко превозни средства паднаха в реката вследствие на това.
Спасителите издирват най-малко седем души във водата. По информация на Франс прес, която се позова на местната пожарна, падналите в реката са до 20 души, като числото все още не е потвърдено. По-късно сутринта стана ясно, че двама души са били извадени успешно, като единият е в тежко състояние.
На видеоклипове в социалните мрежи се вижда, че плавателният съд се е ударил в една от опорите на моста, в резултат на което пътното платно се е разпаднало на няколко места и е паднало във водата. Корабът се е запалил и от него се е издигал гъст, черен дим.
Има ли виновни?
Няма проблеми с моста, нито структурни проблеми, според губернатора на Мериленд Уес Мур. Няма индикации и за тероризъм.
Същевременно конструкцията му, в стил метална ферма (изградена от ставно свързани прави елементи), е допринесла, след като корабът се е ударил върху колоната, под която в почвата под водата е и бетонна част от основата.
Четири колони го подкрепят, като две са разположени от двете страни на плавателната част на Патапско. Тъкмо тези структури трябва да се пазят от подобни инциденти и те имат защита от две части, обяснява строителният инженер Колин Капрани от университета “Монаш” в Мелбърн, Австралия.
Първата част, т.нар. делфин, е от бетон и се намира във водата на 100 м в двете посоки на течението. Те са замислени така, че да попречат на кораба да удари моста, като се деформират и поемат удара при отклонение. “Калникът” е другата част, от дърво и железобетон, за по-малки съдове. Проблемът според Капрани е, че Dali преминава през “делфина”; след това калникът е твърде слаба преграда, а със скорост 8 възела (15 км/ч) сблъсъкът е като с 20 000-тонна тежест.
Внимание към застраряващата инфраструктура
Общо 35 моста са се срутили по света в резултат от сблъсък между 1960 и 2015 г. според доклад от 2018-а на Световната асоциация за водна транспортна инфраструктура. Заради сблъсъците през седемдесетте и осемдесетте години на миналия век следват значителни подобрения в правилата за проектиране на мостове, продължава Капрани.
Той дава пример от Австралия, където текущият стандарт (2017 г.) изисква от проектантите да мислят за най-големия плавателен съд, който вероятно ще се появи през следващите 100 години, и какво би станало, ако се насочи към който и да е стълб на мост с пълна скорост. Проектантите трябва да вземат предвид резултата както от челните сблъсъци, така и от страничните удари. В резултат много по-нови мостове защитават стълбовете си с цели острови, създадени от човека, продължава Капрани. Според него управлението на мостовете изисква повишена бдителност и по-големи разходи за застаряващата инфраструктура – така че тя да остава едновременно функционална и покриваща изискванията, които днес се поставят пред нея.