• За нас
  • Екип
  • Реклама
  • Контакти
четвъртък, май 22, 2025
  • Вход
Няма резултат
Виж всички резултати
абонирай се
Plovdiv Daily
  • Денят
  • Пловдив
  • Политика
  • Бизнес
  • Спорт
  • Свят
  • Забавления
  • Лайфстайл
  • Денят
  • Пловдив
  • Политика
  • Бизнес
  • Спорт
  • Свят
  • Забавления
  • Лайфстайл
Няма резултат
Виж всички резултати
Plovdiv Daily
Няма резултат
Виж всички резултати
Реклама
Начало Денят Новини

Може ли да рухне Панаирният мост? Трагедията в Балтимор постави нови въпроси

от Iliyana.Karalanova
март 28, 2024 - Updated On март 29, 2024
в Новини, На фокус, Трафик
A A
0
baltimor plovdiv most1
24
СПОДЕЛЯНИЯ
266
ПРЕГЛЕДА
Сподели във FacebookСподели в X
Реклама

Кораб, натоварен с контейнери, се блъсна в моста Франсис Скот Кий в Балтимор, щата Мериленд вчера и го срути. Шокиращо видео от инцидента показва как огромното съоръжение, дълго 2,5 км, рухва. По това време по него са се движили автомобили, които са паднали във водата. Подобна трагедия у нас не сме преживявали от септември миналата година, когато огромна приливна вълна събори моста в Царево, при което живота си загубиха трима души. След като колата се обърна, държавата започна проверка на всички съоръжения в страната. Инцидентът в Балтимор обаче напомни, че и в Пловдив имаме мостове, които при неправилна експлоатация могат да се окажат опасни.

Експерти: Кръговото на Водната палата “клати” Панаирния мост

Реклама

Конструкцията на Панаирния мост е поставена в риск заради кръговото кръстовище на Водната палата, алармират инженери. Колите чакат по моста повече от 10 минути, за да преодолеят задръстването. Един автомобил е 1 тон, а този мост не е оразмерен да понесе такова натоварване. Той е проектиран за движение на коли по него, а не за престой, какъвто се получава при голяма тапа. Може би конструкцията скоро ще се компрометира, предупреждават експертите. Те определят кръга на Водната палата като грешка, тъй като двете направления, които свързва – „Цар Борис Трети Обединител“ и „Марица Юг“, не са равностойни. Кръгови кръстовища се изграждат при наличие на равностойни направления, посочват експертите.

Леко с Пешеходния!

Идеята отпреди две години Пешеходният мост да придобие нова визия със стъклени стени, места за отдих, много зеленина и павета се оказа трудноизпълнима от гледна точка на специалистите инженери. По това време създателят на „Капана Фест“ искаше да “отвори” съоръжението към реката и да премахне търговските обекти от него. Според автора на металната конструкция на „Влака“ инж. Димитър Куманов обаче подобни идеи съдържат огромен брой подводни камъни.

“Всяко решение, в което не участват специалисти, може да създаде риск за сигурността на моста”, смята инж. Куманов. По думите му, конструкцията на съоръжението може да издържи още десетки години, ако не се правят промени по нея.

“Подмяната съдържа много рискове. Ще ви дам пример. Ако мостът се направи изцяло отоплен и климатизиран, това може да доведе до сериозни щети. Такова решение беше мечта на предишните концесионери, но за съжаление се оказа невъзможно. Зимата, когато отгоре върху моста е топло, а отдолу и отвън – студено, съоръжението може да рухне. Ако някой реши да се занимава с този мост, трябва да е наясно с ограничителните условия, които бяха поставени навремето от главния му проектант, проф. Марчо Минев – конструктор мостовак, един от най-добрите в историята на България”, убеден е експертът. По думите му, едно от нещата, за които Пловдив трябва да се тревожи, е сигурността на подпорните стени от двата бряга на реката, които са много плитко фундирани.

Какво се случи в Балтимор?

Голям мост в град Балтимор, САЩ рухна, след като контейнеровоз се блъсна в него рано във вторник. Няколко превозни средства паднаха в реката вследствие на това.

Мостът “Франсис Скот Кий” се намира над река Патапско, в близост до столицата Вашингтон DC, и е с дължина 2,57 км.

Спасителите издирват най-малко седем души във водата. По информация на Франс прес, която се позова на местната пожарна, падналите в реката са до 20 души, като числото все още не е потвърдено. По-късно сутринта стана ясно, че двама души са били извадени успешно, като единият е в тежко състояние.

На видеоклипове в социалните мрежи се вижда, че плавателният съд се е ударил в една от опорите на моста, в резултат на което пътното платно се е разпаднало на няколко места и е паднало във водата. Корабът се е запалил и от него се е издигал гъст, черен дим.

Реклама

Има ли виновни?

Няма проблеми с моста, нито структурни проблеми, според губернатора на Мериленд Уес Мур. Няма индикации и за тероризъм.

Същевременно конструкцията му, в стил метална ферма (изградена от ставно свързани прави елементи), е допринесла, след като корабът се е ударил върху колоната, под която в почвата под водата е и бетонна част от основата.

Четири колони го подкрепят, като две са разположени от двете страни на плавателната част на Патапско. Тъкмо тези структури трябва да се пазят от подобни инциденти и те имат защита от две части, обяснява строителният инженер Колин Капрани от университета “Монаш” в Мелбърн, Австралия.

Първата част, т.нар. делфин, е от бетон и се намира във водата на 100 м в двете посоки на течението. Те са замислени така, че да попречат на кораба да удари моста, като се деформират и поемат удара при отклонение. “Калникът” е другата част, от дърво и железобетон, за по-малки съдове. Проблемът според Капрани е, че Dali преминава през “делфина”; след това калникът е твърде слаба преграда, а със скорост 8 възела (15 км/ч) сблъсъкът е като с 20 000-тонна тежест.

Внимание към застраряващата инфраструктура

Общо 35 моста са се срутили по света в резултат от сблъсък между 1960 и 2015 г. според доклад от 2018-а на Световната асоциация за водна транспортна инфраструктура. Заради сблъсъците през седемдесетте и осемдесетте години на миналия век следват значителни подобрения в правилата за проектиране на мостове, продължава Капрани.

Той дава пример от Австралия, където текущият стандарт (2017 г.) изисква от проектантите да мислят за най-големия плавателен съд, който вероятно ще се появи през следващите 100 години, и какво би станало, ако се насочи към който и да е стълб на мост с пълна скорост. Проектантите трябва да вземат предвид резултата както от челните сблъсъци, така и от страничните удари. В резултат много по-нови мостове защитават стълбовете си с цели острови, създадени от човека, продължава Капрани. Според него управлението на мостовете изисква повишена бдителност и по-големи разходи за застаряващата инфраструктура – така че тя да остава едновременно функционална и покриваща изискванията, които днес се поставят пред нея.

Свързани Новини

  • Капанът в “Южен”! Тотев заложи бомбата с Бетонния мост. Никой не я обезвреди
  • Седемте най-величествени покрити моста в Европа
Тагове: балтимормостмостът на панаирапешеходния мостПловдивтоп
Iliyana.Karalanova

Iliyana.Karalanova

Още от категорията

Поредна жертва на магистрала „Тракия“

Поредна жертва на магистрала „Тракия“

май 22, 2025
Желязков отива при папата и Джорджа Мелони

Желязков отива при папата и Джорджа Мелони

май 21, 2025
Подготвят нов закон за детското правосъдие

Подготвят нов закон за детското правосъдие

май 21, 2025
Пачки по стотачки: Броим еврото с машини за 9,5 млн. лева

Пачки по стотачки: Броим еврото с машини за 9,5 млн. лева

май 21, 2025
Повече
Следваща Статия
 Световните пазари летят нагоре заедно със заплатите, лихвите се свиват

 Световните пазари летят нагоре заедно със заплатите, лихвите се свиват

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Популярни

  • Превръща ли се “Кючука” в икономическия лидер на Пловдив?

    Превръща ли се “Кючука” в икономическия лидер на Пловдив?

    363 споделяния
    Сподели 145 Tweet 91
  • След зверски удар в скала: Кола се обърна по таван, затвориха пътя Пампорово – Чепеларе

    218 споделяния
    Сподели 87 Tweet 55
  • Легендарно заведение в Стария град възкръсва за нов живот СНИМКИ

    198 споделяния
    Сподели 79 Tweet 50
  • Пловдив разцъфтява – подготовката за най-пъстрия фестивал е в разгара си

    181 споделяния
    Сподели 72 Tweet 45
  • Слагат светофар на опасно пловдивско кръстовище

    178 споделяния
    Сподели 71 Tweet 45

Анкета

Трябва ли да има часове по религия в училище?

Последвайте ни

Plovdiv Daily


Изпрати новина

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.


Конфигурация на бисквитки по ЕИЗ .

НОВИНИ

  • Ало, кмете
  • Афиш
  • Бизнес
  • Видео
  • Вкусно
  • Градски истории
  • Денят
  • Забавления
  • Здраве
  • Избори 2024
  • Култура
  • Лайфстайл
  • Любопитно
  • Мнения
  • На път
  • На фокус
  • Новини
  • Новини без категория
  • Огледало
  • Париж 2024
  • Пловдив
  • Политика
  • Правосъдие
  • Светски
  • Свят
  • София
  • Спорт
  • топ топ
  • Трафик
  • Успелите
  • център топ
  • Час пик

ИНФОРМАЦИЯ

  • Условия за ползване
  • Политика при коригиране
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

ЗА НАС

„Пловдив Дейли“ е медия, създадена от журналисти с богат професионален опит и активни позиции в обществения живот.

Информацията в „Пловдив Дейли“ се списва от авторите на медията. Използват се коментари на авторитетни анализатори, общественици и експерти в различни области на живота - политика, бизнес, спорт, култура.

  • За нас
  • Екип
  • Реклама
  • Контакти

© 2025 Povdiv Daily Всики права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

Добре дошъл обтново!

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола?

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist

Няма резултат
Виж всички резултати
  • Plovdiv Daily
  • Бизнес
  • Денят
    • Мнения
    • Новини
    • Свят
    • Час пик
  • Забавления
    • Култура
    • Любопитно
    • На път
    • Спорт
  • Лайфстайл
    • Вкусно
    • Здраве
    • Огледало
    • Светски
  • На фокус
  • Пловдив
    • Ало, кмете
    • Афиш
    • Градски истории
    • Трафик
  • Политика
  • Успелите
  • Екип
  • За нас
  • Контакти
  • Реклама

© 2025 Povdiv Daily Всики права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.