Кой е най-големият неприятел на местните шофьори – скоростта, алкохолът, наркотиците, аквапланингът, разсеяността или пък излишното им самочувствие? Ако има нещо, което болшинството от пловдивските водачи ненавиждат от душа, това е онзи мъничък лост отляво на волана, даващ сигнализация за завоите. Или накратко казано, мигачът. Поради мързел, неприязън или просто недосетливост мнозина пропускат да го натиснат и така да обозначат действията си на пътя. Ежедневно, в който и квартал да се намираме в града под тепетата, попадаме в инфа

рктни ситуации, предизвикани от неизползването на мигача. Дори понякога се налага да препрочитаме и правилника – че кой знае, може пък вече да не е задължителен.
Да разгледаме най-честите причини, които шофьорите посочват за липсата му.
-
“Ако използвам мигача, когато се преустроявам в съседната лента, другата кола ще ускори, за да не ме пусне”. Всъщност ще се изненадате колко много водачи ще ви дадат предимство, стига да сигнализирате за действията си. Ако пък попаднете на някой темерут, обиден на целия свят, просто изчакайте да спечели малкото си емоционално състезание и направете маневрата.
-
“Ще изгори много бързо”. Нито крушките, нито релето няма да се повредят светкавично. А дори с времето нещо от това да се случи, смяната не е особено трудна.
-
“Ще използвам мигача си, за да изпреваря в бързата лента, но няма да го пусна, за да се върна обратно в моята”. Ако вече сте сигнализирали, че изпреварвате отляво, нищо не ви пречи да го направите и отивайки надясно. Просто трябва да преместите лоста в обратната посока.
Културата на пътя изисква да дадете мигач около 3 до 5 секунди, преди да започнете маневрата. Пускането му обаче не означава, че получавате моментално предимство, както мнозина смятат. Трябва да завиете или влезете в лентата, когато е безопасно да го направите. Ако дадете мигач точно преди да маневрирате, все едно нищо не сте направили – водачът зад вас ще бъде неприятно изненадан. Индикацията, дадена по този начин, е почти толкова полезна, колкото и да шофирате с работещ весело мигач.
Въпреки че звучи банално, основната причина шофьорите да използват мигачите е да уведомят другите водачи, че сменят платното или завиват. Ако сте зад волана и знаете, че следващото ви движение включва завой, промяна на лентата или отбиване към изход, трябва да сигнализирате, преди да го направите. Шофьорът зад вас не знае за вашето решение, следователно не подозира, че ще намалите скоростта. Така че вместо да бъде предупреден от мигача ви, той ще е принуден рязко да спре. Което пък може да доведе до инцидент. Не очаквайте хората около вас да се отдръпнат от пътя ви или да прочетат мислите ви, съобщете им какво искате да сторите, за да избегнете сблъсък. Безопасно е да не го правите, единствено ако наоколо няма друг трафик – автомобилен или пешеходен, но е по-добре да сте абсолютно сигурни в това.
Проучване, проведено от Обществото на автомобилните инженери, е установило, че над 2 милиона катастрофи годишно се дължат на водачи, които не използват мигач или не успяват да го изключат навреме. Това е двойно повече от броя на инцидентите, причинени от разсеяно шофиране. Заради пътните произшествия в Германия пък Транспортното министерство планира въвеждането на мигачи и за класическите велосипеди, защото повдигането на едната ръка от кормилото може да доведе до нестабилност.
Макар жените да са сочени като по-лоши и несигурни шофьори, всъщност дължим първообраза на мигача на една дама – актрисата Флорънс Лоурънс. Явно изобретателският дух ѝ е заложен генетично, понеже майка ѝ, Шарлот Бриджууд, пък е създала автоматичната чистачка за предното стъкло. През 1914 г. Лоурънс, която има над 280 филма зад гърба си, чрез бутон предупреждавала останалите водачи за намеренията си на пътя. Това ставало чрез флагчета в двата края на автомобила. След това актрисата създала и ново устройство – когато водачът натиснел спирачката, в задната част на колата се появявал знак STOP. Тя обаче не патентовала системата за сигнализация. Направил го изобретателят Джоузеф Бел, който през 1933 г. регистрирал малко електронно устройство, което насочвало електричество към външните мигачи. Buick станал първият автомобилен производител, добавил новата технология към своите автомобили през 1939 г. Появило се и характерното напомнящо щракане.
Така че да обобщим. Използвайте мигача, преди да завиете. Той предпазва вас, спътниците ви и другите шофьори. Да не говорим, че това е просто обичайна учтивост към другите шофьори. Не бъдете мързеливи или безразлични. В крайна сметка няма да ви падне акумулаторът. А мигачът може да спаси живот.