Близо една четвърт от традиционно гласуващите избиратели все още не са решили окончателно за кого ще гласуват. Това са около 600 хиляди гласоподаватели, които може коренно да променят картината, ако се люшнат в една или друга посока, се посочва в проучване на агенция “Медиана”.
ГЕРБ е на първа позиция на сериозна дистанция пред всички останали. Втори вече са “Възраждане” на 12% разлика.
ПП-ДБ вече са на четвърта позиция след ДПС, чийто електорат изглежда силно мобилизиран.
Сигурни за присъствието си в следващия парламент могат да бъдат и БСП, и ИТН.
Още три формации запазват сериозни шансове за влизане в парламента – “Синя България”, “Левицата” и “Солидарна България”. Очевидно е търсенето на алтернатива на традиционните партии както в ляво (“Левицата” и “Солидарна България”), така и в дясно (“Синя България”), сочи още извод от проучването.
“Изследването показва подчертан скептицизъм и недоверие към изборите.
Това предопределя както търсенето на алтернативни политически формации, така и ниска избирателна активност. Избирателите са хванати в своеобразен психологически капан. Все повече от тях са убедени, че от изборите нищо не зависи… и не гласуват. В резултат, гласуват само твърдите агитки (и купените избиратели), с което потвърждават вече направения извод – “от изборите нищо не зависи”. На тези избори можем да очакваме отново ниска изборна активност, като пред урните ще застанат между 2.5 – 2.7 млн. избиратели”, констатират изследователите.
Достига се до обезценяване на самите избори, до превръщането им своеобразна битка на запалянковци (а не дебат как да живеем и накъде вървим). Така европейските избори се оценяват като много важни едва от 35% от избирателите, а парламентарните от едва 52%, добавят от “Медиана”.
Изследването за обществени и политически нагласи е проведено в периода – 12-18 май 2024 г. с 978 човека (18+ години) чрез пряко стандартизирано интервю и е представително за пълнолетното население на страната. Проучването е изследователски проект на агенция “Медиана” и е реализирано със собствени средства.
Резултатите от това изследване не са прогноза, а отразяват моментната картина на обществено-политическите нагласи в страната три седмици преди изборите, посочват анализаторите.