“Обмисляме диктовката в изпита от националното външно оценяване в края на 4-ти клас през предстоящата учебна година да бъде заменена със задача за редактиране на текст – основен инструмент за проверка на правописните умения в началните класове”, съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на национално съвещание с регионалните управления на образованието.
Срещата се свиква по инициатива на министъра за координация на подготовката на новата учебна година. Идеята е в последната задача от изпита четвъртокласниците да открият и да редактират думи с правописни грешки – тип задача, която традиционно се използва в обучението в началния етап.
По този начин ще се разнообразят типовете задачи, като отново ще се постигат целите за проверка на базовата грамотност в областта на правописа, но без да се налага специално техническо осигуряване или четец в извънредна ситуация. В момента се осъществяват експертни обсъждания и най-вероятно тази промяна ще бъде въведена още от тази година. В зависимост от резултатите ще се прецени трайното ѝ въвеждане, стана ясно по време на заседанието.
Наред с това се анализира и нуждата за преразпределение на броя на задачите със затворен, с кратък отворен и с разширен отговор на изпита от НВО в края на 4-ти клас по математика.
„Промените са в продължение на усилията ни за поставяне на по-голям акцент на изпитите върху измерването на придобити компетентности, а не просто възпроизвеждане на знания“, обясни проф. Цоков.
„Редуването и разнообразяването на задачите ще помогне за по-ефективното прилагане на умения в нова и непозната ситуация, без обучението да се свежда само до подготовка за решаване на определен тип задачи “, каза още той.
По думите му се работи на пълни обороти за изготвяне възможно най-бързо на тези модели за национално външно оценяване, така че те да са готови и учители, родители и деца, да се запознаят с тях.
Друга задача през предстоящата учебна година ще бъде свързана с начина на финансиране на училищата и детските градини, така че средствата, които получават, да бъдат обвързани с качеството на обучението и добавената стойност в посока на подобряване на резултатите на обучаващите се. „Това е един от съществените приоритети за промяна в образователната система, която значително ще повиши качеството“, отбеляза министър Цоков.
„През миналата година актуализирахме учебните програми от 1-ви до 10-ти клас, но е необходимо да се направи по-сериозна стъпка за промяна и за създаване на повече възможности за практическо приложение на наученото“, каза министърът.
През месец септември предстои да стартира и проект за разработване на нов модел учебни програми в училищното образование на стойност 800 000 евро.