Трафикът в Пловдив става истински ад в последните години – задръствания, тапи и нерви. Резултати са мръсен въздух, загуба на пари и време за гражданите и лош имидж за администрацията. Причините за проблемите в трафика отдавна са известни – остарялата пътна инфраструктура, липса на добро планиране, нарастващия брой на автомобилите и лошата организация на движението.
В последните години обаче има една, която е над всички – бавните ремонти. Тук също всичко е ясно – ремонтите са бавни, защото ги правят фирми, които нямат капацитет и опит за изпълнението на тежки пътни проекти.
Ако прегледаме списъка на компаниите, които изпълняват важни пътни ремонти в Пловдив през последните години, в очите ни натрапчиво се набива името на „Парсек Груп“ със собственик Бончо Бонев. Това е същата фирма, която постави абсолютния анти рекорд с над 2 години реконструкция на дългата няма и километър „Даме Груев“ – ремонт, който изправи наполитици от няколко правителства. нокти и администрацията, и гражданите на Пловдив. Същото дружество трябва да изгражда и ул. „Владая“ в район „Източен“. С друга своя фирма Бончо Бонев е част от консорциума, който изгражда Южния обходен колектор от „Пещерско шосе“, през „Модър – Царевец“, бул. „Ал. Стамболийски“, после през „Тракия“ до Пречиствателната станция на Ягодовско шосе. За десерт „Парсек груп“ спечели в края на миналия мандат и изграждането на двете спортни зали в район „Западен“.
Кой е Бончо от „Парсек“ и защо печели обществени поръчки на килограм в Пловдив?
Бончо Бонев е млад бизнесмен, доскоро непознат в пътно-строителния бранш. „Парсек груп“ е създадена през 2014 г. и в началото има 6-7 служители. Възходът и започва през 2017-а, когато започва да печели обществени поръчки. Дружеството без никакъв опит получава бърза писта в бранша. Днес то почти няма други дейности, освен бизнесът с обществените поръчки. Единствените клиенти на фирмата са няколко общини и държавата. Бончо Бонев пък се е специализирал в жаленето на обществени поръчки и явно знае как да ги печели след спорове в Комисията за защита на конкуренцията и административните съдилища. Според хора от бранша зад Бончо стоят няколко известни лобисти с влияние във въпросните институции. Твърди се, че за Бончо често се обажда Петромил Сотиров, приближен на няколко много влиятелни бизнесмени и политици от висшите ешелони на властта. Интересно е и друго – възходът на „Парсек груп“ идва заедно със залеза на няколко други строителни компании, които в близкото минало бяха абонирани за обществени поръчки, сред които „Поннсстрой инженеринг“ на Милко Понса и ДЖИ Пи Груп на Владимир Житенски и Георги Василев. Интересно е, че управителят на „Парсек груп“ Ангелин Павлов дълго време е бил част от Съвета на директорите на Друм Къмпъни ЕАД, която е собственост на известната Интегрирани Строителни системи АД.
„Парсек груп“ спечели всичките си поръчки в съда
Това твърди бившият кмет на Пловдив Здравко Димитров след обвиненията, че е избрал неподходяща фирма за важни пътни ремонти. Казва, че се е запознал с Бончо Бонев по връме на първата опиративка за ремонта на ул. „Даме Груев“. Според бившия градоначалник трябва да се направят промени в законодателството и основно в Закона за обществените поръчки,за да не могат фирми без необходимите кадри и техника да печелят големи пътно-строителни обекти.
Как лобистите ни бъркат в джоба?
Лобистите, които налагат интересите на тази или онази бизнес група понякога са полезни. Често обаче, лобирайки за компании без необходимите възможности и опит, въпросните авторитетни хора с връзки нанасят огромни щети на бюджета, а бъркат и в джоба на всеки българин. От една страна, защото бюджетът се формира от нашите данъци, от друга – защото като висим в задръстванията заради бавните ремонтни първо харчим повече за гориво, а после – за здраве.
Така че, да – необходими са законодателни промени и най-вече бърз ремонт на ЗУТ, за да не може строители като Бончо от „Парсек“ да блокира Пловдив с два телефона, печелейки поредната си обществена поръчка, която не може да изпълни нито качествено, нито в срок.