Шест важни пътни инфраструктурни ремонта блокират от години движението в Пловдив. Гражданите са търпеливи, но не чак толкова, колкото общината. Тя е изключително толерантна към бавните строители, а понякога и сама им пречи с промени в проектите и лоша организация.
Репортер на “Пловдив Дейли” провери какво се случва на важните обекти в края на дългия уикенд около празника на Съединението и Пловдив. И строителите са хора. И за тях неделята е ден за почивка, макар някои от пусковите срокове да са в самия си край. А преди време кметът Костадин Димитров обяви, че ще настоява на важните обекти да се работи и в делник, и в празник.
Историческият ремонт на “Кукленско шосе” е на финала
Започналият през 2018 година исторически ремонт на “Кукленско шосе” е към края си. Заради груби пропуски в проектирането, извършено от администрацията на Иван Тотев, и честата липса на финансиране изпълнителят “Европейски пътища” АД няколко пъти пускаше и спираше обекта. В крйна сметка ремонтът е на финала, асфартът е излят и се очаква маркировката. Според обещанието на кмета Костадин Димититров важната траанспортна връзка ще бъде отворена и в последния участък до 15 септември. Естествено, по стар пловдивски обичай, тя няма да може да се използва напълно ефективно, защото тепърва предстои строителите на Южния обходен колектор да разкопаят кръстовището с ул. “Индустриална”, за да минат огромните тръби. Никой не може да обясни, защото това не стана, когато движгението по “Кукленско шосе” така или иначе беше ограничено.
Колите тръгват по кръговото пред Централна гара до 15 септември
Поне такива са плановете на строителите от “Трейс”. И явно са сигурни, че ще се справят, защото и тук техниката и работниците си почиват в неделя, както всъщност е редно. Асфалтът в кръстовището е положен, но липсваат много важни елементи, за да тръгнат колите по важната пътна връзка.
На “Стамболийски” пак си почиват
И в трите празнични дни на злополучния бул. “Александър Стамболийски”, където вече 600 дни също се изгражда колекторът, няма работници и техника. Обещанието на строителите е учстъците от ул. “Стефан Стамболов” до “Коматевско шосе” и от ул. “Димитър Талев” до “Индустриална” да са готови до декември, но явно и този срок няма да бъде спазен.
На “Царевец” всичко е спокойно
Тази улица също можеше да бъде реконструирана, докато се изграждаше транспортният възел “Модър – Царевец”, ако в Община Пловдив имаше добро планиране и ефективна координация на обектите, които се изграждат от различни фирми с различни възложители. Но не би. От тук също минават тръбите на Южния обходен колектор и отдавна беше ясно, че изпълнителят няма да може да се справи едновременно на толкова много места. В резултат пробивът “Модър – Царевец” е готов, но не мърши работа на шофьорите, защото на югозапад е затапен от разкопания бул. “Ал. Стамболийски”, а на север – от заворената за ремонт ул. “Царевец”.
До крайния срок на ремонта на “Царевец” има близо година и строителите от “София асфалт” явно не се напъват да работят и по празниците. Макар същата фирма да показа, че може да работи много бързо по време на реконструкцията на бул. “Хаджи Димитър”.
На “Брезовско шосе” отново сиеста
Реконструкцията на “Брезовско шосе” е друг исторически ремонт в Пловдив, който гони антиркордите, поне що се отнася до последните 150 метра. Забавата уж е заради археологията в района, чието разкриване и консервиране се бави повече от година. Явно в участъка отново има проблеми, защото на обекта има само 3 машини на консорциума с водещ партньор ПИМК, които също са в празнична сиеста.
“Голямоконарско шосе” като магистрала, но твърде къса
Първият етап от расширението и реконструкцията на “Голямоконарско шосе” е напълно завършен и колите вече се движат като по магистрала, но само в първия километър на изхода от Пловдив. Изпълнителят “ИСА 2000” се справи в срок и се надява да изпълнява и втория до границата с Община “Марица”. За него администрация има споразумение за финансиране от специализирания фонд за общински проекти към МРРБ, все още се избира изпълнител.
В обобщение – строителите си починаха в дните, в които в града имаше най-малко трафик. Сега се надяваме да вдигнат темпото, макар това да се случи в разгара на големите задръствания, които започват след 15 септември, когато децата се връщат в училище, а градският транспорт към обичайния си график с нови 60 автобуса по улиците.
Всички знаят, че сроковете по договорите за пътните ремонти не се спазват, а строителите и общината винаги намират оправдания. Търпеливите иначе граждани и част от бизнеса отдавна настоява за сериозни санкции и черен списък на фирмите, които редовно бавят обектите, както и за промени в Закона за обществените поръчки, с които да се премахне възможността една компания да кандидатства за няколко обекта по едно и също време с едни и същи работници и техника. Лобистите в бранша обаче явно са по-силни от обществения интерес, а и политиците в България пак имат по-важна задача, свързана с оцеляването им в управлението. И мъките на хората не ги интересуват много-много.