Случаят с лекарите от Пловдив, обвинени в източване на средства от Здравната каса, насочи вниманието към темата за злоупотребите с пациентски досиета. По този повод от НЗОК предлагат потребителски съвети на тема „Как да прегледаме досието си на здравноосигурени?“.
НЗОК насърчава здравноосигурените лица активно да проверяват информацията в пациентските си досиета с цел подобряване контрола върху разходите за тяхното медицинско обслужване.
Какви предимства има тази електронна услуга?
Чрез услугата всяко здравноосигурено лице (ЗОЛ) може да види и да проследи съхранената за него информация за медицинските/денталните дейности, които са му извършени и са отчетени от лекарските практики и лечебните заведения, към които той се е обърнал за помощ или за медицинска услуга.
Като здравноосигурителен орган, НЗОК събира и съхранява медицинска и персонална информация за здравноосигурените лица (ЗОЛ), като предпоставка за заплащане на дейностите, извършени от лечебните заведения. Всички лечебни заведения – договорни партньори на НЗОК подават извършената от тях дейност по електронен път.
Съхранената информация за ЗОЛ включва данни за извършените им медицински/дентални дейности и отпуснати лекарствени продукти, медицински изделия и храни за специални медицински цели, заплащани от НЗОК.
Към момента на подаването дейността става видима и в досието на пациента.
С цел информиране на ЗОЛ за извършената им по договор с НЗОК дейност и с цел осъществяване на контрол от страна на ЗОЛ, НЗОК е осигурила възможност за достъп до съхранените данни.
На портала на институцията, в секция „Е-услуги на НЗОК“ е видима електронна услуга „Преглед на досие от здравноосигурените лица“ – https://pis.nhif.bg/main/
Как става достъпът до услугата?
С цел улесняване на ЗОЛ, НЗОК е осигурила няколко начина за достъп до персонализираната информация:
– чрез електронен подпис;
– чрез уникален код за достъп (УКД), издаден от НЗОК/РЗОК;
– чрез персонален идентификационен код (ПИК) на НАП.
Медицинските досиета на непълнолетните деца могат да бъдат преглеждани от родителя/ настойника, осъществил избор на общопрактикуващ лекар на детето.
Осигурена е и техническа възможност ЗОЛ да получават уведомления (нотификации) за настъпили събития (напр. промяна в пациентската информация), за събития, които предстоят (напр. годишен профилактичен преглед), както и за деца на възраст до 18 години или подопечно лице (напр. уведомление за правото на периодични профилактични прегледи). Нотификациите се извършват по e-mail, след предварително направен абонамент.
Как сами можете да контролираните получената от Вас медицинска помощ?
Сигнали за установени от ЗОЛ неверни данни в досието могат да се подават на електронен адрес [email protected], на телефони: 02 9659 157, 02 9656 822, 02 9659 254, както и на адреса на Националната здравноосигурителна каса: 1407 София, ул. „Кричим“ №1.
Нова възможност от 1 септември 2024 г.
От 1 септември 2024 г. Министерството на здравеопазването осигурява техническа възможност за активиране чрез оправомощено служебно лице на потребителското мобилно приложение „еЗдраве“ на мобилно устройство.
Достъпът на всеки пациент до „еЗдраве“ е ефективна форма на контрол върху лечебните заведения и всички договорни партньори на НЗОК в процеса на здравното обслужване и неговото заплащане, уверяват от Здравната каса.
А ето и прочита на политолога Димитър Ганев като част от „НЗОК за теб“