Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив
Откриваме новата рубрика на “Пловдив Дейли” “Искам думата” с мнение на бившия заместник-кмет на Пловдив от мандата на Славчо Атанасов /2007-2011/ г-н Александър Константинов.
Неговият коментар е връзка с публикация на медията ни със заглавие “Който държи транспорта, той ще владее града. Но не и в Пловдив“.
Към текста добавяме и един въпрос от профила на г-н Константинов във Фейсбук, в който бившият зам.-кмет пита, защо никой в Пловдив не защити и не се интересува от общинското имущество, което Пловдив загуби след фалита на “Градски транспорт”:
“Прочетох материала ви за Обществения транспорт. Няма да споря с вас и да ви убеждавам в други истини.
Само искам да ви информирам, че през есента на 2020 година Специализираната прокуратура проведе разследване по този проблем /бел. ред. – приватизацията на “Градски транспорт” и проблема с неработещите системи и съоръжение, изплатени по Проекта за модернизация и устойчивост на обществения транспорт в Пловдив/.
В София дадоха показания всички тези, които сте изброили в статията и още много други хора. Точно по това време аз бях почти неподвижен след операция.
Изпратих епикризата в София и дадох показания в Пловдив пред специален прокурор и следовател.
По-късно отново дадох показания и в Икономическа полиция по допълнителни въпроси, изпратени от София. След около половин година получих съобщение от Специализираната прокуратура, че делото е прекратено поради липса на доказателства за престъпление по служба (не помня точния член на НК).
По същото дело в София са викани Иван Тотев, Славчо Атанасов и още над 30 души. От разговори с тези хора разбрах, че са викани и Иван Чомаков и бившите директори на “Градски транспорт”. Разследвани са и делата по Транспортния проект и договора с “Индра”.
С прекратяване на делото фактически са оправдани всички тези хора, защото е приключило без повдигане на обвинения. Така че, оттук нататък всеки от тях може да съди журналисти, които намекват за вина или нещо по лошо.
Прокуратурата фактически е произнесла присъда за невинност.
Така че, пито-платено с Транспортния проект и неработещите, но изплатени на доставчиците системи, софтуер и съоръжения.
Александър Константинов обаче повдига друг важен въпрос, в който също има съмнения, че различни представители на институциите не са работили в защита на обществения интерес. И това са действията по продажбите на имуществото на някогашната общинска фирма “Градски транспорт” /по-късно приватизирана/ от синдика на фалиралото дружество.
Ето на какво обръща внимание г-н Константинов:
Защо никой от общинските съветници не направи питане до общината за наследството на “Градски транспорт”АД в имоти и сгради?
Ще припомня, че бившата общинска фирма имаше над 130 дка имоти в различни райони, които включваха гаражи, сервизи, токоизправителни станции, трансформатори и т.н. Най-големите са в район Северен – до гара Филипово и под Карловския надлез ( бившата последна спирка), но имаше и 30 дка в район Тракия (гараж на тролеите), в район “Централен” – на ул. “Отец Пайсий” в абсолютният център на града и на ул. “Сатурн”, в район “Южен и др.
Отделно е цялата тролейбусна мрежа с дължина 260 км или стотици тонове чиста мед, обтегачи, държачи и т.н.
Синдикът на фирмата е разпродал имуществото на дружеството, като не е ясно дали са покрити задълженията, защото цените са били “пазарни”, но на нивото от миналия век. Най-важното е да се разбере кои са новите собственици на тези имоти и дали не са “обичайните заподозрени” за сделки с общински имоти. Интересен въпрос е дали има връзка с ликвидирането на дружеството през 2012 година от страна на общината.