Националната компания “Железопътна инфраструктура” /НКЖИ/ няма да строи нов мост на мястото на Бетонния, а само ще премости релсите и гаровия ареал. С останалото ще трябва да се оправя общината.
Това е поредната лоша новина, която пловдивчани ще чуят за бъдещето на важната транспортна връзка между район “Южен” и центъра на града. То се използва от хиляди коли всеки ден и няма реална алтернатива с изключение на надлез “Родопи” на изток” и Коматевския надлез на запад. Те, както и новата връзка “Модър – Царевец” обаче, не са алтернатива за хората от “Кючук Париж”, които искат да стигнат бързо до центъра. Такава трябваше да е пробивът под Централна гара, но общината закъсня с поне едно десетилетие, за да осигури ефективни връзки с тунела.
От утре предстои затварянето на Бетонния мост, но от НКЖИ така и не са представили пред обществеността реалния проект. Не е имало и реално обществено обсъждане.
Запознати с документацията твърдят, че всъщност в рамките на проекта за модернизация на ЖП възел Пловдив държавната компания ще събори моста и ще изгради ново премостване над релсите със съотвените нови колони, но няма отношение към подходите от бул. “Христо Ботев” и бул. “Македония”. Не е ясно колко точно ще е висока новата пътна част над гаровия ареал и дали ще се налага промяна на наклона на двата подхода. Ако това се случи, общината няма никаква готовност нито с проект, нито с финансиране, твърдят експертите.
Това означава, че съоръжението ще е неизползваемо дълго време, а не 6 месеца, както бе анонсирано от общината и НКЖИ.
Историята: Иван Тотев забърка проблема с Бетонния мост
Бомбата с бутането на съоръжението е заложена от бившия кмет Иван Тотев още през 2016 година, когато Общината, Националната компания “Железопътна инфраструктура” и Министерството на транспорта са обсъждали проектът за модернизация на ЖП възел в Пловдив с европейски пари.
Той е част от голяма международна инвестиция за изграждане на бърза жп връзка между Адриатическо и Черно море. Идеята за Пловдив е, че транзитните влакове трябва да минават с висока скорост през града. А Бетонния мост пречи на изграждане на подобно трасе, защото светлият му отвор е нисък. Там влаковете намаляват скоростта, свалят пантографа на локомотива и после пак го закачат за мрежата.
В онези години тогавашният кмет Иван Тотев скри проблема от пловдивчани и на практика погреба Бетонния мост. В мандата на Здравко Димитров усилено се заговори за спасяване на важното за пловдивчани транспортно съоръжение. Намери се и техническо решение с изграждане на по-тънка пътна част над гаровия ареал, което ще позволи да не се събарят подходите към моста и реконструкцията да се осъществи в по-кратки срокове в сравнение с изграждането на изцяло ново съоръжение. Проблемът е, че както и да се изпълни реконструкцията, пътния възел ще бъде затворен за известно време. Ангажимент на общината бе през това време да се изградят алтернативни трасета за връзката на “Южен” с центъра на Пловдив и останалите райони. И точно тук никой не успя да обезвреди бомбата, заложена от Иван Тотев.
Всъщност единственото съществено нещо, направено от Общината през годините, е реконструкцията на ул. “Даме Груев” и завършването на историческото изграждане на транспортния възел “Модър – Царевец”, продължило близо 14 години.