Новия образец на личната карта ще издават от днес звената на Дирекция “Български документи за самоличност”. За да се повиши сигурността на документа, освен изображението, той ще съдържа електронен носител на информация със записани биометрични данни – два пръстови отпечатъка и снимка.
Личната карта от ново поколение ще отвори възможността на българските граждани, които пътуват в страните от ЕС, да преминават през електронните пунктове на ГКПП. Улеснява и ускорява контрола на граничните власти от останалите държави. На по-късен етап, с вписването на удостоверение за електронна идентичност, гражданите ще могат да се идентифицират и във виртуална среда при ползване на електронни услуги и информационни системи.
Трябва да знаем обаче, че смяната на личния документ не е задължителна. Личните карти, които са издадени до 16 юни включително, са със срок на валидност до 2 август 2031 г., освен ако не е изтекъл преди това.
Запазва се и срокът на услугата – обикновена до 30 дни, бърза до 3 дни и експресна – в рамките на 8 работни часа, като заявленията за издаване на новия документ могат да се подават във всички звена “Български лични документи” в страната. Възползвалите се от експресната услуга ще получават документа си само в София лично или от упълномощено лице. Остава опцията за издаването на безплатна лична карта за лицата от 14 до 16-годишна възраст, с валидност от 4 години,
Отпада обаче издаването на безсрочна лична карта на навършилите 58 години, както беше досега. На хората от 18 до 70 години ще се издава лична карта със срок на валидност от 10 години. Лицата, навършили 70 г. могат да изберат срок на валидност 10 или 30 години, като документът отново е безплатен.
Приета е и таксата за издаване на новите документи за лица от 18 до 70 години. До края на годината тя остава непроменена за всички видове услуги – обикновена, бърза и експресна. От началото на 2025 г. се въвежда цена от 30 лева за обикновена услуга.