Има ли живот на стадион “Тодор Диев” и какво е бъдещето на стадиона, носещ името на легендата на “Спартак” и на български футбол? Дискусията е актуална през последните дни заради предстоящото затваряне на Бетонния мост и огромната забава в изграждането на пътните връзки с пробива под Централна гара, който се изгражда в близост до стадиона.
Тунелът под гарата трябваше да е алтернатива на Бетонния мост като транспортна връзка на район “Южен” с центъра на града. Няколко кметски екипа обаче подцениха проблема и сега “Южен” е пред истинска транспортна катастрофа. Бетонният мост ще падне най-късно през лятото, а хората в “Южен”, където вече живеят над 100 000 души, ще висят в огромните и без това тапи в час пик на Коматевския възел и надлез “Родопи”.
Пробивът под Централна гара е планиран още в Общия устройствен план на Пловдив от 80-те години на миналия век. В рамките на европейския прокт за модернизация на ЖП възел Пловдив Националната компания “Железопътна инфраструктура” най-накрая осигури финансиране и започна строителството. Още в началото обаче се знаеше, че НКЖИ има отношение само към тунела, но не и към връзките с него. Сега пробивът е почти готов, но бъдещият трафик няма накъде да се насочи в “Южен”.
Пробивът излиза западно от стадион “Тодор Диев”, а от там колите през няколко кръстовища ще поемат по тесните улици в “Кючук Париж”.
Общината закъсня фатално с планирането на транспортните връзки, не са завършени някои от отчуждителните процедури, няма технически проект и на практика няма как в следващите 10 годин да се изградят необходимите кръстовища за развързване на трефика.
На фона на огромното забавяне вчера зам.-кметът по строителство в Община Пловдив инж. Тодор Пашов лансира една не лоша идея – да се премахне стадион “Тодор Диев”, като част от имота се използва за изграждане на пътна инфраструктура, а другата да се превърне в парк.
Предложението е изстрел в десетката, но за съжаление е доста закъсняло.
Иначе – да, стадионът се използва от ФК “Спартак” с една дузина фенове и няколко детско-юношески формации. Клубът може лесно да бъде устроен с друга база, след като и без това явно не може да стопанисва “Тодор Диев”, а предви година се отказа и от учредената концесия за стадиона. Да, “Южен” е най-далеч от европейската норма за 20 кв м зелени площи на жител и има нужда от паркове. И да – върху част от имота може да се изгради част от пътната инфраструктура, необходима за изграждането на Южната тангента и връзките на пробива под гарата с бул. “Македония”.
Има обаче един досаден проблема и той се казва “няма пари”. В тази връзка, откъде ще се намерят пари за изграждането на зелена зона по законите на парковото строителство. Наскоро станахме свидетели колко средства са необходими за реструкцията на Дондуковата градина, която е несравнима по площ с терена на стадион “Тодор Диев”. Освен това там паркът съществуваше, а тук ще се изгражда от нула. И в тази връзка, ако общината намери средства за зелено строителство, защо не започне отдавна проектирания парк между “Остромила” и “Коматево”?
В заключение, одобряваме идеята на инж. Пашов, но е добре първо да се обсъди с гражданите. В този разговор вероятно тя ще бъде развита с нови предложения. Ето и няколко от нас:
- Да се изготви нов ПУП за имота, като част от него се използва за връзки с пътната инфраструктура в “Южен и връзките с пробива под гарата и Южната тангента.
- Да се продаде част от имота на отговорен инвеститор и с привлечените средства да започне ремонтът на стадион “Пловдив”. Така ФК “Спартак” може да тренира на базата до басейн “Нептун”, а когато влезе в професионалния футбол, отборът да играе на стадион “Пловдив”.
- Да се направи малък парк като продължение на този до жп линиите западно от Бетонния мост.
- С част от осигурените средства от продажбата на имота да се закупи терен за изграждане на детска градина и ясла в “Остромила”, защото общината няма имоти там.
- С част от средствата да се обезщетят собствениците на имоти между стадиона и бившите ксвартални хали във “Въстанически” и така да се осигурят трасета за изграждане на кръгови движения за пътните връзки с пробива под гарата.
Само предлагаме.
Гражданите решават.