Въздухът в Пловдив е с добро качество, без отчетени превишавания на основните замърсители. Така е в продължение на седмица, откакто над града валят гергьовденските дъждове, а вятърът не ни носи прах от Сахара, както беше в седмицата преди Великден. Прогнозите са, че качеството на въздуха остава добро и в следващите дни.
Знаем ли обаче какъв въздух дишаме наистина и дали данните, които не и се предоставят, са коректни?
Според активистите от няколрко граждански движения, замърсяванията са вмного повече и мвного по-тежки и опасни за здравето на хората отколкото отчитат институциите, отговарящи за мониторинга.
Затова от гражданско обединение “Дишай България” и неговите членове ФБП „Дишай, Пловдив” и Екологично сдружение „За Земята“ канят пловдивчани на публично събитие за популяризиране на национална петиция, в която се настоява за промени в законодателството.
“С подписката настояваме за прозрачност относно състоянието и проблемите на официалната система за мониторинг на качеството на въздуха,
както и нейното подобряване така, че да отговаря на всички законови изисквания и да показва реалното качество на въздуха в страната+, казват организаторите на дискусията.
Срещата в Пловдив е част от национарлна кавпания, която стартира във Велико Търново на 11 май, а в неделя срещата бе в Русе.
В Пловдив подписи ще се събират от 16,30 часа днес /13 май/ на Главната улица “Княз Александър Батенберг” срещу надписа “together” на стълбището под Сахат тепе.
По време на срещата всеки ще може да зададе своя въпрос и да направи своите предложения свързани с проблемите, заради които активистите стартират петицията за решенията, които трябва да предприемат държавните органи в лицето на Министерството на околната среда и водите и регионалните му представителства.
Откъде идва замърсяването на въздуха
Според експертните анализи замърсяването на въздуха в градска среда става най-често с фини прахови частици РМ10 и азотен диоксид. Причинителите на замърсяването най-често са отоплението на дърва и въглища, трафикът и транспортните средства, лошото състояние на пътните настилки, калните петна в града, разпиляването на инертни и стротиелни материали, мръсните улици.