Опера и оперета се прегръщат в симпатична симбиоза във вълнуващата премиера “Viva L’Operetta, Viva L’Opera” на 24 август от 20,30 ч. на древната сцена на Античния театър в Пловдив. Спектакълът, който ще бъде представен сред величествените декори, е изграден на колажен принцип – междужанрови реплики, като за първи път на българската музикална сцена се прави подобен експеримент. Основната цел, елегантна закачка към публиката, е зрителите да разпознаят трансформацията на сюжета от операта към оперетата. “Принципът, заложен в концепцията, е да зададем знакови за операта музикални номера и след това да минем към техния аналог в оперетния жанр“, разказва режисьорът на спектакъла Георги Динев.
Гала представлението е разделено на седем блока, като старта на музикалното приключение поставя частта “Орфей” с операта “Орфей и Евридика” на Глук. “Композиторът се смята за реформатор, успявайки да подчини оперното действие отново на драматургията. Един вид като протест срещу “безчинството” на певците, съществувало в епохата на белкантото, когато са се пишели специални арии за гласовата изява, за да се покаже виртуозността на изпълнителя. А драматургията е била съшита с бели конци. При Глук се появявава драматургичната канава, на която се подчинява музиката. От него операта търпи своето развитие във всяка една от държавите, където се почита този жанр, а във Франция достига апогея си при Майербер в Гранд Опера, която е траела по пет действия. Това е времето, в което хората са водели социален живот в операта – мястото, където си отивал, за да срещнеш някого, да получиш информация, да научиш клюки. Като реакция срещу Голямата опера на Майербер се появява първата оперета, създадена от натурализирания французин, евреина от немски произход Жак Офенбах, и това е “Орфей в ада”. Затова и нашият блок е “Орфей” – изразява приемствеността между двата жанра”, разказва Георги Динев.
Следващата част от спектакъла “Viva L’Operetta, Viva L’Opera” е озаглавена “Цигани” и включва “Цигански барон” на Йохан Шраус-син и “Циганска любов” на Франц Лехар. В блока “Бал с маски” ще чуете фрагменти от едноименната опера на Верди, както и от оперетата “Една нощ във Венеция” на Щраус-син. Предвидено е при следващите представления място да намерят и музикални моменти от оперети като “Прилепът” на Щраус-син и “Бал в Савоя” от Пал Абрахам. Следващият блок е наречен “Травиата” – на произведението на Верди, а най-интересната му реплика в другия жанр е “Царицата на Чардаша” на Калман. Петата част е озаглавена “Бохеми” – на операта от Пучини. Блокът “Цирк” съчетава операта “Палячи” на Леонкавало и аналога ѝ в оперетния жанр – “Принцесата на цирка” от Калман. Новаторският спектакъл завършва с “Мадам Бътерфлай” на Пучини и “Страната на усмивките” на Лехар.
“Постановъчният екип е много важен в такъв проект, понеже концертът е най-трудната форма – да обединиш толкова много заглавия, цялата тази еклектика от музикални стилове, да успееш да намериш единна линия”, обяснява режисьорът. “Имам щастието за първи път да си сътруднича с един от най-добрите български сценографи – Елица Георгиева. Публиката е виждала вече няколко пъти нейни работи на сцената на Опера Пловдив. Тя е автор на сценографията и отговаря за цялото художествено оформление. В многобройните заглавия, включени в гала концерта, се използват и костюми на главния художник на Опера Пловдив Николина Костова-Богданова, както и на Юлиян Табаков и Цветанка Петкова-Стойнова”, обяснява Динев.
Гост-диригент на “Viva L’Operetta, Viva L’Opera” е Гуидо Манкузи, музикален директор на Виенската народна опера – най-големия оперен, оперетен, мюзикъл и танцов театър в австрийската столица. Това е човекът, който отговаря за програмата на концертите в Шьонбрун и е изключително на “ти” с жанровете и стиловете. Хореограф е Ангелина Гаврилова от балет “Арабеск”, която е един от изявените млади български професионалисти, а специално участие има унгарецът Йеньо Лучей.
“В галата ще чуете най-добрите солисти на Опера Пловдив, които публиката познава добре. Ще започна с дамите – Вера Гиргинова, Марияна Панова, Мария Анастасова, Евгения Ралчева, Мария Радоева, а гост е Илина Михайлова. При мъжете на сцената излизат Марк Фаулър, Август Методиев, Алпер Юнлютюрк, Иван Момиров, Георги Султанов. Имаме и гост-солист от Музикалния театър за субретните номера – Александър Панайотов, изключителен млад колега, много добре подготвен и чаровен. С Мария Анастасова са субретната двойка в представлението”, разказва Динев. “В атмосферата на различните епохи ще ви потопи хорът на Опера Пловдив, прекрасни млади хора, които вече наричаме “пеещия балет”, ръководени от хормайстора Цветан Цветков.
Най-важното е, че спектакълът се появява в различния музикален фестивал на България – Opera Open. Поднасям огромни благодарности към Нина Найденова и Диан Чобанов за това, че повярваха в този проект, защото за първи път на българска сцена се случва подобен експеримент. Но благодарение на талантливия екип публиката ще изпита огромно уoоволствие и наслада на сетивата. За това ще се погрижи и мултимедийният дизайнер Петко Танчев. Не мога да не спомена и целия прекрасен технически екип на Опера Пловдив, онези пчелички и мравчици, които се грижат спектаклите да бъдат на професионално ниво. Без тези хора от всичките ателиета – шивашко, дърводелско, железарско, сценични работници, гримьори, гардеробиери, това е невъзможно. Разбира се, голяма е ролята и на техническата администрация, защото всеки има своя дан в този добре смазан механизъм, за да се случва нещо, невидимо за публиката”, обяснява режисьорът
От понеделник вървят сериозните репетиции, а подготвителният процес е започнал преди месеци. “Началото на оперетната гала бе поставено през 2016 г. с участието на солисти от Фолксопер Виена, а в нея се включваха фрагменти от опери, а във втората част – и оперети. Следващата такова събитие бе през 2017-а, първият самостоятелен оперетен спектакъл, представен от солистите на Опера Пловдив и от Виена, както и от оперетата в Будапеща. Представление имаше и през 2018 г., а след паузата през следващата година успяхме да зарадваме хората по време на пандемията през 2020-а. Това е петото юбилейно издание на спектакъла и съм благодарен, че има възможност този идеен проект да се реализира точно на Opera Open. Специално оперетата е много труден жанр, защото границата е много тънка и лесно можеш да я прекрачиш, получавайки като резултат нещо “евтино”. Слава Богу, винаги в концерт-спектаклите, които съм правил, екипът не е допускал да се получи подобна конотация”, казва режисьорът.
“Мой колега миналата година защити докторска степен, обяснявайки подценяването на оперетата:
“История – историйка, мелодия – мелодийка, песен – песничка, опера – оперетка. Самата дума звучи недостатъчно сериозно, вероятно затова обикновено оперетата е толкова подценявана. По неин адрес битуват осезателни подозрения за псевдостандарти и посредствено художествено ниво, отдалечаващо представата на жанра от сериозното изкуство. Дори немалка част от професионалистите се отнасят към нея снизходително. За тях тя е вариант на слаба, зле написана опера, някакъв полуфабрикат на разпродажба или евтина музикална компилация втора употреба”.
Ние се стремим да покажем красотата и най-хубавия смисъл на този жанр, казва Георги Динев. “Оперетата е приказка за възрастни”, както навремето обясняваше голямата музикална звезда Лиляна Кисьова, цитирайки композитора Димитър Вълчев.