Трета седмица множество населени места, предимно на север от Пловдив, остават без автобусен транспорт от и до областния град. Дори за отнетата от Хебросбус линия към София липсваше заместваща услуга и каквато и да било яснота за случващото се. Тъй като отговорът от гарите продължава да е “питайте си общината”, се обръщам към медиите със следните въпроси, пише читателят Виктор Шапилов.
Кога реално ще започне изпълнението на курсовете по направленията? Беше обявено, че две от тези линии ( Пловдив-Розовец и Пловдив-Златосел) примерно ще бъдат обслужвани от фирма “Либърти АП” ООД, но все още няма никаква яснота откъде ще тръгват автобусите (от самата автогара “Север”, или отвън), откъде ще се купуват билети (от касите на автогарата, или от шофьора на автобуса), както и дали ще се запази разписанието. На запитвания по телефон от автогара “Север” препращат да се търси информация от този, който е обявил, че има нов превозвач – те не знаели нищо. При запитване към самата фирма “Либърти АП” ООД изнервеният отговор продължава да е “другата седмица ще има информация” – вече втора седмица.
Особено с преподписването на договорите – при проблеми с наличието на шофьори и автобуси, защо не се комбинират и оптимизират маршрутите в кръгови такива, обхващайки повече населени места? При Община Брезово примерно има отделни курсове Пловдив-Върбен и Пловдив-Златосел, които спокойно могат да бъдат обединени в по-пълен и голям климатизиран рейс(не отделни бюджетни раздрънкани маршрутки), един шофьор(вместо двама), двойно по-малко гориво и дори печалба. Същото важи за Пловдив-Розовец, който може да допълни разписанието на останалите маршрути и села, ако върви в кръгов маршрут, а не безцелно напред назад.
При липса на яснота и информация, пътуващите са принудени да търсят алтернативни начини за придвижване, като някои от тях дори няма как да стигат до работните си места и са не просто затруднени, а в безизходица.
Може би кметовете на засегнатите населени места трябва също да обърнат внимание на проблема и заедно със съответната община и областната управа да потърсят решение, за да не остават хората без лични автомобили от тези села, като откъснати от света. Куриозно е, че в някои случаи липсва каквато и да било адекватна връзка със самия общински център, отстоящ само на няколко километра.
Липсата на редовен транспорт обезлюдява малките населени места дори в близост до и без това пренатоварения град напълно излишно и противно на какъвто и да било здрав разум за адекватна дългосрочна политика. Говорим за сключване на нови 5-годишни договори за обслужване на линиите в даден момент, които ще определят свързаността с града на всяко едно населено място. Възрастни хора и в момента се местят при децата си в града, защото не могат сами без кола и на един медицински преглед да отидат.
Припомняме, че от 18 юни фирмата “Хеброс бус” на Веселин Дошков не извършва курсове до София. Договорът му изтече, а Общината с разрешение на областния управител възложи временно дейността на “Меритранс”, тъй като се е забавила с провеждането на конкурс за титуляр.