В последните дни се наслушахме на общи приказки за големия проект за Градска /извънградска/ железница, която може да реши важни въпроси за предвижването в Пловдив и връзките със съседните индустриални и търговски зони.
Проектът е включен за финансиране с над 260 милиона лева в Плана за възстановяване и развитие. Срокът за изпълнението му е краят на 2027 г. И до момента обаче нито министърът на транспорта от правителството на НЕкоалицията, нито представителите на местната власт в Пловдив, нито експертите от Националната компания “Железпътна инфраструктура” имат решения на основните въпроси. А те са:
1. Отчуждени ли са имотите на НКЖИ за осигуряване на трасето за връзките южно от пробива на Централна гара. Защото двама поредни кметове на Пловдив настояваха, че докато това не се случи, общината няма да издаде строително разрешително за реконструкцията на Бетонния мост, което съоръжение е част от многомилионния проект за модернизация на ЖП възел Пловдив?
2. Какво предвижда вторият етап от въпросната модернизация на ЖП възел Пловдив, планирано ли е наистина повдигане на жп линията на Копривщица или тунели на „Пещерско шосе”, бул. „Свобода” и бул. „6 септември”?
3. Има ли проект за изграждане на външен жп ринг, за връзката Филипово – Скутаре, за отклонения към Индустриалните зони и Летище Пловдив?
4. Какво предвижда актуализирането на нормативната уредба за обществения транспорт. Ще има ли стимули за електрически транспорт при разпределението на субсидията или пак ще се раздават пари на калпак?
5. Какво реално е предвидено за финансиране с осигурените средства за Градската железница по Плана за възстановяване – само закупуване на подвижен състав или и изграждане на инфраструктура?
6. Кой ще е операторът на градската железница, защото за дейността се изисква лиценз, а нито една общинска структура явно не може да има ткъв?
Преди няколко месеца министърът на транспорта Георги Гвоздейков дойде в Пловдив, за да се запознава тепърва с проекта, без изобщо да е наясно с проблемите. От приказките му се разбра, че всичко с Градската железница е само лозунги и пожелания, а пловдивчани още дълго ще са заложници на транспортния капан, в който ги вкараха няколко правителства и кметове на Пловдив.
Другото, което стана ясно, е, че една частна компания вече има лиценз за пътнически превози и вероятно ще вземе бизнеса с градската железница, построена с европейски пари и платена с нервите на пловдивчани.
Това е, засега! Другото ще ни стане известно по-късно.