Глобален IT срив доведе до прекъсване и закъснение на редица услуги. Ударът засегна и някои компании в България – предимно банки и телекоми. Има закъснения на полети на много летища в Европа, съобщи ВВС.
Според запознати сривът се дължи на ъпдейт на софтуера CrowdStrike, който пък блокирал работещите с Windows системи. Служители на големи компании в България заявиха, че от сутринта не могат да ползват служебните си компютри заради познатия “син екран на смъртта”, тъй като операционната система на Microsoft е блокирала, пише capital.bg.
Повечето полети на летище София не са значително засегнати, но има закъснение на полетите от други държави. Тези на Ryanair излитат с известно закъснение. Беше отменен и полетът от Берлин до София на авиокомпанията. Чекирането за някои от полетите е ръчно. От Wizz Air пък посъветваха пътниците да идват три часа по-рано на летището, тъй като е “изправена пред екстремни технически предизвикателства, свързани с прекъсването на глобалните ИТ системи на трета страна”. В момента са временно недостъпни услуги в уебсайта и мобилното приложение на Wizz като резервации и чекиране, както и показване на бордни карти.
Летище Брандебург обяви, че платформата му е пострадала от “техническа грешка” като ще има закъснения за пътниците. Главният испански летищен оператор Аena също съобщи, че операциите се “извършват ръчно заради IT инцидент”. Има закъснения на всички големи летища в страната. Сутринта от Ryanair обявиха, че има закъснения заради “IT проблем на трета страна, който е извън контрола на Ryanair”. Според анализаторската компания Cirium до момента в цял свят са били отменени близо 1100 полета заради срива.
Лондонската фондова борса също съобщи, че новинарската й емисия е засегната заради външен проблем. Във Великобритания личните лекари започнаха да приемат само наложителни случаи заради забавяне на IT системата. Британската медийна група Sky също имаше трудности. Най-големият пристанищен терминал за контейнери в Полша – Baltic Hub в Гданск, спря работа.
От Microsoft обявиха, че някои от клиентите на облачната му платформа Azure в САЩ могат да бъдат засегнати и че проучва какво се случва. По-късно от компанията обявиха, че “не става дума за кибератака, а за технически проблем”. “Повечето услуги са възстановени”, добавиха от Microsoft.
Подобни технически проблеми могат да нанесат щети за милиарди и да блокират жизненоважни процеси и услуги.