Казват, че мъжът обръща внимание на дрехите на жената само когато я съблича. Двойно повече се вълнува обаче, когато се налага да даде някой лев за тях. Както е известно, дамите никога нямат какво да облекат, дори и гардеробът им да прелива. Дали магазините секънд хенд са създадени, за да спасят от фалит мъжкия портфейл, историята мълчи. Факт е обаче, че тази търговия процъфтява. Размерът на глобалния пазар на облекло втора употреба е оценен на 33 милиона долара през 2024 г. и се очаква да се разшири с 15,41% през прогнозния период, достигайки 77 981 300 долара до 2031 г.
На родна почва нещата стоят малко по-различно. Инфлацията се отрази и на този бизнес и част от клиентите се отвърнаха от хобито си с мотива, че дрехите на намаление от мола излизат по-изгодно, пък и качеството значително е паднало. Други, сякаш страдащи от Стокхолмски синдром, продължават да посещават магазините, надявайки се да намерят своята находка. Интересното е, че онлайн пазаруването на дрехи секънд хенд е напът да измести така любимото ровене с часове във физическите обекти. Магазините обаче не се дават лесно и със зъби и нокти се борят да запазят всеки клиент. След двудневно затваряне пловдивският “Зиг-заг” ще изненада на 29 март почитателите си с ново зареждане и пролетни колекции с Екстра качество и качество Стандарт. Магазините от “А” класата на “Хумана” отварят на 1 април с чисто нови предложения, а се очаква в неделя, 31 март, цената на дреха да падне до 1,50 лв. Другият играч на пловдивския пазар – Frea, привлича с така актуалните напоследък винтидж колекции и специални базари.
През февруари веригата “Мания” затвори магазините си в “Тракия” и “Рилон център” в Пловдив, както и в други населени места. Засега няма яснота каква ще е съдбата им, но според “Капитал” мрежата им ще нарасне с още 7 локации през 2024-а, а в следващите пет години – с по десет обекта в големите градове, между които е предвиден и Пловдив.
В световен мащаб най-много текстилни изделия втора ръка идват от САЩ, Великобритания и Германия. Част от секънд хенд дрехите у нас се внасят от скандинавските страни като Финландия и Швеция. Всички изброени държави изхвърлят тонове текстил на годишна база, защото са пренаситени от стоки за потребителя, разказва роден доставчик. Ненужните вещи в другите страни се събират от благотворителни и рециклиращи компании. След това се разделят на бали и се изпращат до различни държави. По този начин идват и в България.
Щом търговците на едро получат своята доставка, продуктите се перат със специални препарати. След това се гладят и сортират спрямо различни критерии – възраст, стил, качество. Обикновено се разделят в чували по 50 или 100 килограма. Цената на дребно зависи от качеството на стоките. Подредени и добре сортирани, дрехите очакват своите търговци на дребно и така стигат до търговските обекти.
Любопитно
- Годишно в света се произвеждат над 150 милиарда дрехи. Всеки артикул се носи средно около 7-10 пъти, а някои изобщо не са използвани. Качеството на тази бърза мода обаче в повечето случаи е сравнително лошо. Според проучване от 2023 г. голяма шведска благотворителна организация е трябвало да плати, за да бъдат унищожени 70% от дарените дрехи. От облеклото, което се изнася за един от най-големите пазари за дрехи втора употреба в Гана, 40% от средната бала напуска мястото като отпадък.
- Купувайки дрехи и обувки втора употреба, ние финансираме западната медицина. Стоките секънд хенд от Великобритания, Германия, Полша, Холандия, Италия, САЩ и други страни се събират от доброволчески организации, които продават дрехите. Част от приходите отиват за нуждите на тяхната медицина.
- На търг се предлагат най-шикозните тоалети и аксесоари, включително винтидж. Издават се специални каталози с интересни модели. Много холивудски звезди обичат пазаруването в такива магазини. Актрисата Джулия Робърт бе пременена с ретро рокля на Валентино, закупена на подобен търг, на наградите “Оскар” през 2011 г.