Кметът на Пловдив Костадин Димитров е в отпуск, а в неговото отсъствие градусът на напрежението в Общинския съвет рязко се повиши.
Най-много спорове по време на днешната сесия на местния парламент предизвикаха актуализацията на бюджета за 2024 година и годишният отчет на „Общинското предприятие „Екобус“.
Част от съветниците се възпротивиха на предложението да бъдат осигурени допълнителни средства за няколко образователни обекта, за които има осигурено европейско финансиране чрез Министерството на образованието. Те трябва да бъдат изпълнени до края на следващата година, но заложените в договорите цени не удовлетворяват избраните изпълнители и проектите са в риск. Съветниците обаче настояха, че предложението за пренасочване на милиони от общинската хазна се прави на микрофон и не е обсъждано в комисиите. В крайна сметка актуализацията на бюджета бе гласувана.
Без реално обсъждане бе прието увеличението на цените на такси и услуги, които събира или предоставя Община Пловдив. Става дума основно за повишение в тарифите за наем на спортни бази и някои услуги на „Градини и паркове“, „Чистота“ и „Траурни обреди“.
Напрежението ескалира отново по време на гласуването на отчета за 2023 г на Общинското предприятие „Екобус“. Съветникът от ГЕРБ Слави Георгиев посъветва управителя Илко Търпов да напусне поста си заради бездействие и липса на реална програма за развитието на дружеството. Георгиев бе подкрепен от колегата си от групата на ГЕРБ Веселин Маневски.
Самият Илко Търпов бе в залата, но не взе думата. По-късно пред журналистите обясни, че би си тръгнал веднага, но от това няма да дойдат нито електробуси, нито пари за развитието на предприятието.
„Екобус“ бе създадено преди 2 години с идеята общината да се върне като реален конкурент на частните фирми в градския транспорт. Предвидено е дружеството да развива екологичен транспорт, като първоначално започне да оперира по одобрението на миналата сесия два нови маршрута 103 и 104.
Припомняме, че според европейската директива до края на 2025 г. минимум 17% от превозните средства в обществения транспорт трябва да са с нулеви емисии. Частните фирми обаче едва ли ще инвестират в електробуси. Те нямат право да бъдат бенефициенти по европейските програми.
В същото време Пловдив е единствената голяма община в България, която е абдикирала напълно от обществения транспорт и е делегирала тази социална дейност изцяло на частни фирми, на които плаща многомилионни субсидии и компенсации.
Преди 12 години в Пловдив бе ликвидиран тролейбусният транспорт, голяма част от контактната мрежа бе нарязана и предадена на скрап, а токоизправителните станции – продадени.
Това се случи след злополучна приватизация и фарит на публично-частното дружество “Градски транспорт”. През всичките тези години Слави Георгиев бе общински съветник, част от колективната безотговорност, довела до съсипването на обществения транспорт в Пловдив. Сега обаче бившят патриот, а сега представител на гражданската квота в ГЕРБ, с лека ръка хвърля камъни в чужда градина.
Управителят на „Екобус“ Илко Търпов отдавна настоява, че Община Пловдив закъснява фатално с подготовката на бизнес плана, с който трябва да кандидатства за европейско финансиране за развитие на екологичния транспорт.
Администрацията и Общинския съвет обаче от самото начало гледат на „Екобус“ като на доведено дете.
Предприятието не е обезпечено с кадри и бюджет, няма средства за нито за юристи, нито за външни експерти, нито за консултантски услуги. Единственото реално действие, което Общинският съвет като принципал на предприятието е направил, е да го регистрира, да избере управител и да апортира общински имот в капитала на дружеството. Миналта година предложеният от Илко Търпов бизнес план не бе подкрепен от съветниците.
Скандалът с „Екобус“ идва в момент, в който кметът Костадин Димитров и ресорният зам.-кмет Савина Петкова са в отпуск. В следващите месеци ще стане ясно как ще завърши сагата с “Екобус” и ще изпусне ли Пловдив още една възможност да развиве екологичен и модерен обществен транспорт.
Пак на сесията днес стана ясно, че възложеният преди няколко години проект за нов мост наад Марица, който трябва да свърже булевардите „България“ и „Копривщица“ не струва и трябва да се преработва основно. Предвидените средства от 250 000 лева за ново проектиране обаче се пренасочват за други обекти, което предизвика сериозно недоволство на част от съветниците.