Жени, образовани млади хора от големите градове, етнически българи и такива, които при предишни избори са гласували за “Възраждане” – това според социолози е профилът на гласоподавателите, които заложиха на партия “Величие” и превърнаха бившия подполковник от НСО Николай Марков и сподвижника му Ивелин Михайлов в новите герои на нацията.
Всъщност явлението “Величие” съвсем не е ново. Хората, които избират да се информират през Youtube за процесите в държавата, го познават добре. Каналът “Свободен глас”, в който главно действащо лице е Ивелин Михайлов, датира отпреди 3 години. Още в първите му епизоди Михайлов критикува конвенционалните медии и платената журналистика. Понастоящем каналът има 24 600 абоната, а някои от видеата му са гледани от близо 70 000 зрители.
Ивелин нашумя покрай директорското си място в исторически парк “Ветрино”, за който се появиха твърдения, че е финансова пирамида. Разследване на “Капитал” от края на април т.г. определя кръга около Михайлов като секта и нарича “култ” отношение към него от страна на последователите му. Публикации твърдят, че в историческия парк се трупа оръжие. Според Михайлов “бойците” трябвало да вземат властта в свои ръце, тъй като институциите в България не работели. Говори се също, че лидерът на “Величие” навремето е бил близък с Костадин Костадинов от “Възраждане”.
Партньорът му Николай Марков е работил в НСО, където заема длъжностите „разузнавач“, „инспектор“ и „старши инспектор” в различни структурни звена с функции по осъществяване на охрана. Там е до 26 март 2007 г., когато е освободен поради налагане на дисциплинарно наказание „уволнение“ след скандал с президента Георги Първанов. Въпреки добилото популярност обръщение „Полковник Николай Марков“, той е изгонен от Въоръжените сили с чин подполковник.
Избирателите на “Величие” търсят протестен вот. Това са хора, които не са намирали алтернатива или са се отдръпнали от нея, твърдят социолози. Не стигнаха ли обаче феновете на тандема Михайлов-Марков твърде далеч, давайки им власт с мандати в парламента? И дали патриотичната кауза на “Величие”, залагаща на традициите и идентичността, не е поредната популистка заигравка с търпението на българина, за когото родолюбието все още е ценност?