На фона на новите фронтове на компроматна война, отворени днес в парламента от различни политически сили, Европейската комисия ни вдигна поредния жълт картон в годишния доклад за върховенството в България.
Според анализа на ЕК страната ни не се справя успешно с високите нива на корупцията. Другите основни проблеми зависимостта на съдебната система и недоверието в институциите.
Вместо напредък, повечето показатели се влошават спрямо доклада от миналата година. Европейската оценява положително промените в Конституцията, касаещи работата на главния прокурор.
Нивото на доверие в независимостта на съдебната власт в България понастоящем е много ниско както сред широката общественост, така и сред бизнеса, отчита докладът
“24% от населението и 25% от компаниите възприемат нивото на независимост на съдилищата и съдиите като “сравнително или много добро” през 2024 г. Оценката за независимостта на съдебната власт сред широката общественост е намаляла в сравнение с 2023 г. (30%), както и в сравнение с 2020 г. (37%). Доверието в независимостта на съдебната власт от страна на предприятията е намаляло в сравнение с 2023 г. (33%), както и с 2020 г. (43%).”, се посочва в документа.
Европейската комисия отбелязва известен напредък по отношение върховенството на правото, но препоръчва на България:
– да предприеме мерки за адаптиране на съответната законодателна рамка, за да се избегне дългосрочното временно назначаване на съдии за заемане на свободни позиции, като се вземат предвид европейските стандарти.
– да напредне с проекта за законодателни изменения, целящи подобряване на функционирането на Инспектората към Висшия съдебен съвет и избягване на риска от политическо влияние, по-специално чрез включване на съдебните органи в подбора на неговите членове.
– Да продължи с плановете за приемане на механизъм за въвеждане на гаранции в процедурата за назначаване на избраните от парламента членове на Висшия прокурорски съвет, като се гарантира тяхната независимост и се вземат предвид европейските стандарти, особено с оглед на ролята на Съвета при назначаването и освобождаването на главния прокурор.
– Гарантиране на стабилни резултати от разследвания, наказателни преследвания и окончателни решения по дела за корупция по високите етажи на властта, както и ефективна работа на Комисията за борба с корупцията.
– Да подобри интегритета на висшите изпълнителни длъжности, като вземе предвид европейските стандарти, по-специално като гарантира наличието на ясни стандарти за интегритет на правителството, както и на подходящ механизъм за налагане на санкции.
– Да продължи работата, насочена към подобряване на прозрачността при разпределянето на държавната реклама, по-специално по отношение на държавната реклама, възложена чрез посредници, като например медийни агенции.
В доклада се отбелязва приетата през 2023 г. “цялостна конституционна реформа, която да подобри независимостта на съдебната власт и да отговори на дългогодишните опасения”.
Изразено е притеснение относно “значителния брой независими и регулаторни органи, които продължават да работят с изтекъл мандат”.
Конституционната реформа ограничи правомощията на главния прокурор, като по този начин отговори на дългогодишните опасения.
Механизмът за ефективна отчетност и наказателна отговорност на главния прокурор и неговите заместници беше използван на практика и сега е залегнал в Конституцията. Все още не е постигнат напредък в установяването на надеждно проследяване на случаите на корупция по високите етажи на властта. Според мнението на експерти и ръководители на предприятия равнището на корупция в публичния сектор остава високо.
В Индекса за възприятие на корупцията за 2023 г. на Transparency International България получава 45/100 точки и се нарежда на 26-то място в Европейския съюз и на 67-мо място в света”, подчертава ЕК.
“Продължават да съществуват опасения относно липсата на достатъчни гаранции за независимостта на медийния регулатор. В последния Мониторинг на медийния плурализъм /ММП/независимостта и ефективността на медийния регулатор в България получиха оценка за риск от 37%, която остава непроменена в сравнение с 2023 г.
Регулаторът посочи, че е изправен пред натиск по отношение на дейността си от страна на някои политици и политически партии. СЕМ отбеляза, че поради бюджета си е срещнал трудности при привличането на служители с оглед на предложените ниски заплати. В Монитора на медийния плурализъм за 2024 г. се отбелязва, че през декември 2023 г. в парламента е приета обща поправка на Конституцията, която има за цел да гарантира по-голяма независимост на регулаторните органи, какъвто е СЕМ”, се казва още в доклада.