Най-голямата държавна болница ще си купува медиен комфорт със статии, публикувани през два дни. Поръчката за това е на стойност 604 800 лв., печели я фирма, близка до ръководството на болницата, пише capital.bg.
УМБАЛ “Св. Георги” – Пловдив, е публична компания с приходи 215 млн. лв. през 2022 г., която през миналите години твърдеше, че няма пари да вдигне основните заплати на служителите си до 2000 лв. за лекари и 1500 за сестри, защото ще фалира.
За сметка на това обаче се оказва, че “Св. Георги” има пари, за да рекламира дейността си, включително и чрез специално поръчани и редактирани от нея статии в пловдивските медии, които да се появяват през два дни през следващите две години. Това личи от обществената поръчка с прогнозна стойност 600 хиляди лева без никакви условия към кандидатите, обявена от болницата в началото на годината, която вече е спечелена от единствения явил се участник.
Спечелилата поръчката за “услуги по управление на комуникациите и връзките с обществеността” фирма е убедена, че “всички държавни институции си плащат за добър имидж в медиите”. В случая с болницата това съвсем не е било така допреди три години, а всички медии в региона не са получили нито един лев за публикации за болницата, по думите на управителя на тогавашната PR агенция на “Св. Георги”.
Отделно от това остават въпросите какво налага да се купува медийно отразяване, как се осъществява държавният контрол и как публичните предприятия си купуват медиен комфорт. Оказва се, че въпреки стойността й, поръчката, която финално е за 504 хиляди лева без ДДС, не е съгласувана и одобрена от собственика на болницата – Министерството на здравеопазването. Така болницата сама е решила да я направи по следния начин:
“Предоставяне на услуги по управление на комуникациите и връзките с обществеността на УМБАЛ “Свети Георги” чрез публикуване на авторски репортерски статии (приблизително 130 на година) и на материали на лечебното заведение (приблизително 170 на година) в медийното пространство (основно в интернет платформи), а така също и допълнителни ежедневни активности по медиен мониторинг, пресклипинг, управление на кризисни ситуации и други. “Авторските” статии ще трябва задължително да се съгласуват с болницата.”
Поръчката надвишава 15 пъти сумите, които допреди три години е получавала пиар агенцията, обслужваща болницата в рамките на поръчка под прага по ЗОП.
Очаквано, спечелилата фирма е близка до управлението на болницата и така бъдещото изпълнение на поръчката, освен че решава съдбата на пловдивски медии с крупна сума и корумпира едни за сметка на други, руши медийната обективност с платени статии, създава и усещане за източване на обществени средства от държавната болница към приближени фирми, свързани с управляващите “Св. Георги”, здравния сектор и Пловдив.
“Всичко това ме навежда на мисълта, че е трябвало да се организира една икономически необоснована обществена поръчка за грешни пари, без адекватна експертна аргументация и икономическа целесъобразност защо и как да се харчат публичните финанси на държавната болница, при положение че болницата има двама щатни експерти по връзки с обществеността и всяка пловдивска медия тиражира безвъзмездно изпратените съобщения от болницата. Впрочем в някои учебници по връзки с обществеността тази порочна практика се нарича корупция в медиите или купуване на имидж с държавни пари”, казва Татяна Василева, управител на “Мега комюникейшън”, първата PR агенция в Пловдив и първата агенция, обслужвала УМБАЛ “Свети Георги” по договор за специализирано медийно и PR обслужване от 2005 г. до 2021 г..
Кой печели
Спечелилият участник е “Медия лайв груп”. Тя е собственост на Йордан и Валентина Василеви и вече има дългогодишен бизнес и офис в болницата, тъй като се грижи за телевизионната й система. Пациентите в болницата си плащат, за да заработи телевизорът в стаята им. Освен това друга фирма на Василев и съпругата му – “Квел инженеринг”, е единствен кандидат и печеливш на поръчка на “Св. Георги” през 2022 г. за поддържане на когенератора на болницата на стойност 650 400 лв. без ДДС.
Съсобственичката на спечелилата фирма “Медия лайв груп” и съпруга на Василев – Валентина Василева, е счетоводител, който обслужва и фирмите на проф. Момчил Мавров (и съпругата му), бивш началник на кабинета на здравния министър в последното служебно правителство на Румен Радев, сега подуправител на Националната здравноосигурителна каса в оставка от квотата на ГЕРБ и преди това дългогодишен заместник-директор на УМБАЛ “Св. Георги” до 2022 г. Така Валентина Василева е счетоводител и на “Веем консулт”, фирма, близка до Мавров, която печели за трети пореден път поръчки за обслужване на софтуера на болницата на стойност около половин милион лева по времето, когато той като заместник-директор отговаря за обществените поръчки на “Св. Георги”.
Счетоводството обаче не е всичко. “Веем консулт” има дъщерно дружество за пране (в буквалния смисъл на думата) “Премиум фреш”, което пък се управлява от Йордан Василев.
Семейството има тесни връзки с Мавров и болницата и по още няколко линии. Мавров участва в местни сдружения за развитие на Куклен. Същата съпричастност имат и семейство Василеви, които участват през фирмата си за дърводобив и земеделска земя “Лесовал”, представлявана от Тенчо Василев. “Лесовал” е била и параван в една обществена поръчка за почистване на гробищата в Пловдив през 2020 г. заедно с още една фирма от Куклен, с почти двойно по-висока оферта от победителя, който е фирмата на съпругата на Момчил Мавров – “Велбой 12”. Златка Маврова е инструктор по латино танци, но след като съпругът й заработи в държавната администрация, пое бизнеса му.
В цивилния живот Тенчо Василев е главен юрисконсулт и завеждащ “Правно обслужване и административни процедури” в болница “Св. Георги”. Той е изготвил и обществената поръчка, спечелена от “Медия лайв груп”. По думите на Йордан Василев с Тенчо Василев са и съседи в Пловдив. Преди да постъпи в болницата, Тенчо Василев е бил заместник на бившата кметица на пловдивския район “Централен” Райна Петрова от ГЕРБ. Тя беше отстранена от поста заради съмнения за подкуп, тъй като беше получила ваучер за пътуване до Тайланд на стойност 9780 лв., а пък бизнесдамата, която й го връчила – обществена поръчка за 376 хил. лв. за доставка на храна за детските градини в района. В крайна сметка двете бяха оправдани, тъй като съдът реши, че ваучерът бил подарък за рожден ден от приятелка, а не подкуп.
Какво представлява поръчката?
Най-общо казано – тя е за управление на връзките с обществеността, което болницата си представя като публикации на статии и нейни съобщения в точно определени медии, които могат да достигнат 12 на брой за срока на договора от две години, който може да се удължи до три години.
Към участника няма изисквания за определен опит, финансова стабилност, контакти с медиите, нито за липса на конфликт на интереси – например агенцията да не е едновременно и медия. Има само гаранция в рамките на 1%.
Според техническата спецификация спечелилата “Медия лайв груп” трябва да изпълни поръчката със собствен ресурс и с изградени отношения с медийни организации, издания, интернет платформи и др. От “Св. Георги” очакват публикации в известни за обществеността на Пловдивска област, а и за страната интернет информационни портали, както и в ограничен брой случаи в хартиени издания.
Изборът на конкретна медия за публикуването на определен материал е съвместен и се предлага от изпълнителя на възложителя преди публикуването. Възложителят може и да изисква публикуването на материал в определен от него интернет информационен портал. Изпълнителят трябва да гарантира, че през срока на поръчката поддържа юридически отношения на готовност за публикуването на авторски репортерски и други информационни материали в минимум три от посочените пет интернет портала: www.plovdiv24.bg, www.trafficnews.bg, www.podtepeto.com, www.zdrave-plovdiv.com и www.plovdiv-press.bg. Болницата може да изисква задължително публикуване на определени материали в тези три портала.
Дали болницата си е плащала досега за уж авторски статии, които не са означени като рекламно или пиар съдържание? Преди – не, но явно напоследък – да.
Татяна Василева, управител на “Мега комюникейшън”, казва, че в “дългогодишната ми работа с УМБАЛ “Свети Георги” – 16 години, не сме платили и 1 (словом – един) лев за тиражиране на публикации в медиите. За целия период медиите както в Пловдив, така и в страната са разпространявали изготвените от нас информации безвъзмездно, като средномесечният ни абонамент за всички дейности, включени и в договора на изпълнителя, е бил почти 15 пъти по-нисък от оферираната цена от “Медия лайв груп” – 21 100 лв. без ДДС. За сметка на това отчетът ни за декември 2021 г. сочи, че за един месец са изпратени 8 съобщения до медиите, тиражирани в 160 печатни и електронни медии, в т.ч. радио, телевизия, интернет портали и специализирани здравни издания на регионално и национално ниво”.
По думите й безспорно през тези 16 години е имало и критични публикации, но нито една провокирана от журналистическо разследване на местно ниво. “Поради тази причина не разбирам какъв медиен комфорт се опитва да си “купи” УМБАЛ “Свети Георги” с тази поръчка, при положение че всяка пловдивска медия тиражира абсолютно доброволно и безвъзмездно всичко изпратено от болницата”, казва Василева.
Общото между досегашните публикации за болницата в тях е, че са неподписани от журналист и че не съдържат означение, че са съдържание, подготвено или платено от болницата.
По принцип двата първи посочени сайта – trafficnews.bg и plovdiv24.bg, сравнително рядко отразяват новините от “Св. Георги”. “Трафик” има специална рубрика за здраве, в която се публикуват всякакви интересни за медията новини, свързани не само с пловдивското здравеопазване. “Нямаме договор, нито поет ангажимент да отразяваме новини за “Св. Георги”, коментират от рекламния отдел на trafficnews.bg.
“Нито от “Св. Георги”, нито от “Медия лайв груп” са се свързвали с нас, нито пък сме работили с тях през последните осем месеца”, казва Христо Чалъков, мениджър реклама на “Медия груп 24”, която издава plovdiv24.bg.
Сайтът podtepeto.com има рубрика “Здраве”, в която се съдържат статии за нови лечения, които се извършват в УМБАЛ “Св. Георги”. Даже има и продуктово позициониране, в което елегантно се съобщава, че “Блъснатият пешеходец на “Гладстон” е в УМБАЛ “Св. Георги”.
“Имаме рекламен договор от много години за информационно обслужване с болницата, те имат голям информационен поток. Публикуваме прессъобщения и други неща, които излязат. Имаме много такива клиенти, публикуваме всякаква здравна информация, защото се чете”, коментира Иво Дернев, главен редактор на “Под тепето”.
Сайтът zdrave-plovdiv.com е директно рекламна стена на болница “Св. Георги” – на него има банер на болницата, който се вижда при отварянето на всяка статия, която пък обикновено е посветена на “Св. Георги”. За разлика от останалите пловдивски сайтове, този сайт няма телефон за връзка, а на формата за контакти никой не отговори защо “Св. Георги” са избрали да се рекламират точно на този сайт и да са единствен рекламодател. Издател на медията е рекламната агенция “Макс визия”, собственост на Руса Георгиева, родена през 1948 г., а приходите на фирмата през 2022 г. са 29 хил. лв.
Сайтът рlovdiv-press.bg също има рубрика за здравни новини, в които “Св. Георги” редовно присъства. Медията например е извела в заглавие екстрите в една от клиниките “Кардиологията след ремонта – светли и приятни стаи с луксозни бани и WC”. В Търговския регистър може да се види, че съсобственичката на “Медия лайв груп” Валентина Василева е съставител на отчетите на “Пловдив прес”. Когато разбра, че искаме да попитаме за отношенията на сайта със “Св. Георги”, главният редактор Спас Кузов каза, че в момента е болен и не може да говори.
“Капитал” попита болницата колко души на щат и граждански договор работят в нея със задачи в областта на връзките с обществеността, както и какви са задълженията им, имали ли са специалисти и колко, които да отговарят директно за подготовката и публикуването на “авторски статии”, как са разпределени средствата в договора с “Медия лайв”. Болницата не отговори на тези въпроси, както и дали за всички статии, в които тя се споменава напоследък, е платено, намират ли за намеса в редакционното съдържание публикуването на статии, съгласувани с тях и без обозначение. Болницата не отговори и колко собствени и “авторски” публикации има през 2023 г., нито на какъв принцип са избрали интернет изданията, в които държи да бъдат публикувани статии.
Няма отговор и на въпроса как броят 130-те “авторски статии” – дали една и съща статия, публикувана в пет интернет сайта, се брои за една статия или за пет статии.
Болницата отговори само на въпросите дали до момента е имала поръчки за публични комуникации и какво е наложило тази сума сега.
От УМБАЛ “Св. Георги” казаха в писмен отговор, че до момента са имали договор под финансовите прагове на Закона за обществените поръчки с една агенция за медийно обслужване, като договорът включва редица дейности и ангажименти за изпълнителя, в това число обезпечаване на необходимите комуникации при кризисни ситуации, комуникиране с различни медии, изготвяне и изпращане на съобщения до медиите, свързани с оперативната дейност на болницата и други.
“В края на миналата година, предвид разширяването на дейността на лечебното заведение, бе оценена необходимостта от възлагането на обществена поръчка с по-широк обем и видове дейности по цялостно управление на комуникациите и връзките с обществеността”, казва в писмен отговор проф. д-р Ангел Учиков, заместник-председател на съвета на директорите на болницата.
Разширяването на дейността е със строеж на нова детска клиника с финансиране от държавата и паркинг с хеликоптерна площадка с пари от кредит.
Според проф. Учиков откритата процедура позволява дълъг срок за заявяване на участие и внасяне на оферти от заинтересованите лица, а така също им предоставя оптимални възможности да обжалват или да внесат предложения за разяснения или изменение на условията. Процедурата е открита на 19 януари със срок за събиране на оферти до един календарен месец. В рамките на срока е подадена само една оферта и няма никакви възражения и искания за разяснение или обжалване.
От болницата обръщат внимание, че многократно са проверявани за начина на възлагане на обществени поръчки и от дълги години насам на болницата не е налагана санкция за нарушение на закона.
Междувременно от Министерството на здравеопазването съобщиха, че предметът на поръчката на “Св. Георги” не попада в обхвата на стандартите за финансова дейност на държавните и общинските болници. “С оглед на това поръчката не е изпращана в МЗ и ние не сме я съгласували”, казаха оттам. Според наредбата министерството наистина трябва да съгласува всички поръчки на лечебните заведения, но само такива, които са за строителство, ремонти и покупка на медицинска апаратура. Така всички останали обществени поръчки – за лекарства, за ток, вода, горива, импланти, медицински консумативи, храна и др., не се преглеждат от министерството. Годишно държавните и общинските болници обявяват обществени поръчки на стойност между 3 и 4 млрд. лв.
Така “Медия лайв груп” печели поръчката за над половин милион лева без някаква санкция от принципала. “Медия лайв” също има сайт, на който дейността на УМБАЛ “Св. Георги” е обилно отразена, и това е Plovdivlive.
Иначе победителят и единствен кандидат е с капитал 5 лева, има приходи 218 хиляди лева и 32 хил. лв. печалба през 2022 г. и поръчката надвишава близо два и половина пъти досегашните й приходи. Фирмата има в регистрацията си рекламна дейност, но основният й предмет на дейност е “даване под наем и оперативен лизинг на офис мебели и техника (вкл. компютри), без оператор”.
Съсобственикът Йордан Василев обясни, че вече е напуснал политиката, която му е била като хоби, и ще се съсредоточи върху бизнеса си. Той каза, не го притеснява, че е единствен участник в процедурата, тъй като “доста поръчки има в държавата, които са с по един участник накрая”, нито пък условията по договора, според който ще се пишат уж авторски статии под надзор на агенцията и с редакцията на болниците. “Мисля, че и по други места съм виждал подобни договори, когато са сключвани директно с медиите. Доколкото схванах, идеята на поръчката е да се извършват пиар услуги на болницата и да се сключат договори с медии за публикуване”, коментира той.
Василев не конкретизира дали е сключил договор с посочените в техническото предложение пет медии. “Би трябвало да са и повече медиите, не е заключено за тези медии. Аз поне така разбрах, не съм в преговори с вашата медия, даже с вашата медия щях да търся контакт, изпратете имейл да ви пуснем официално запитване, можем да работим съвместно”.
На отговора, че в “Капитал” никоя външна фирма не проверява авторските статии, нито пък рекламно съдържание се публикува неозначено от съответната компания, Василев отбеляза, че “авторски статии се явява в случая това, че ние трябва да ги напишем авторските статии”. С дейността ще се занимават четирима служители на фирмата. “В края на краищата аз от доста години се занимавам, доста новаторски неща съм правил с Plovdivlive, ако сте проследили във времето, нашата медия излъчи за първи път онлайн заседанията на общинския съвет”, каза Василев.
Той не вижда пряка връзка между новия спечелен бизнес от болницата, между познанствата си и работата на съпругата си с проф. Мавров и Тенчо Василев.
“С това се занимава, нейният бизнес е счетоводство. Като връзка аз познавам много хора и в цялата страна. В крайна сметка знаете, че сме малка държава и винаги ще се окаже, че се познавате с поне трима души. Проф. Мавров, така, като познати през общи познати, не мога да кажа, че сме в някакви изключително близки взаимоотношения. С г-н Василев по една случайност сме комшии”, коментира Йордан Василев.
Според него последното изменение на ЗОП задължава разходите на държавните фирми да се изсветлят и това е провокирало поръчката, която е била с най-дългия възможен срок за кандидатстване.
“По-коректно ли е болницата да се договаря с всяка медия поотделно? Тука не става въпрос за реклама, тука става въпрос за добър имидж, да го кажем”, казва Василев.
На въпроса дали ще плаща от тези средства за този добър имидж на медиите Василев отговори, че “аз не знам някоя ситуация в момента, дори и вашата медия да не получава от държавни институции, просто доколкото така съм малко по в течение на нещата. Доколкото чувам, тук по общини и други такива места скоро време очаквайте подобни поръчки”.
Какво означава това за медиите и пиар агенциите?
Според Татяна Василева, управител на “Мега комюникейшън”, учудващи са както изключително високият размер на прогнозната стойност на обществената поръчка – средно по 200 хил. лв. на година, така и твърде ниските задължителни изисквания за популяризиране дейността на УМБАЛ “Свети Георги”. “Спорен е не само броят на тези статии и материали за година, но и изборът на медиите в интернет, които с изключение на www.trafficnews.bg и отчасти на www.plovdiv24.bg имат локално значение и твърде ограничено въздействие върху аудиторията и широката общественост в Пловдив и региона, каквато е целта на обществената поръчка. За страната изобщо не може и дума да става. Извън списъка със задължителни медии, където да се публикуват информациите за болницата, остават в. “Марица” – лидер в информационното пространство за цяла Южна България, който разполага и с онлайн издание, както и “Дарик радио”, агенция “Фокус”, в. “24 часа – Пловдив” и др.”, смята Василева. Според нея, ако възложителят е искал да разшири досегашното си медийно присъствие, би следвало да заложи по-високи критерии в избора на задължителните медии, базиран на измерване на рейтинг, разпространение, потребителско търсене, достъп до аудиторията и т.н., все показатели, които определят значимостта на медията като средство за формиране на обществено мнение.
“За степен на въздействие изобщо не ми се говори, защото няма изследване в страната и в чужбина, в което телевизията да не е на първо място”, казва тя.
Интересното в поръчката е, че към агенцията няма никакви изисквания, каквито обикновено се поставят на участниците в търгове и конкурси в сферата на връзките с обществеността. До пандемията от всички изпълнители се изискваше положителен финансов резултат през последните три години, а също така и да докажат опит и изпълнени поръчки в сферата на връзките с обществеността.
Д-р Весислава Антонова, дългогодишен журналист, преподавател в катедра “Медии и обществени комуникации” на УНСС и член на Комисията по журналистическа етика, смята, че болниците са специални институции, чиято най-силна реклама са доволните пациенти, които им имат доверие и се чувстват сигурни в тях.
“Колкото и пари да похарчиш за реклама, дори и 1 милион, достатъчен е един недоволен пациент, за да се срине репутацията на цяла болница. Затова тези места трябва да се грижат на първо място за пациентите, да осигурят достойно заплащане на лекарите си и да се погрижат технологиите и битовите условия да са на ниво. Може ли рекламна или PR кампания да помогне на детската клиника към “Пирогов” след случая “Даная”?! Ще мине много време, докато достойните професионалисти, каквито сигурно има там, си върнат доверието на пациентите”, коментира д-р Антонова.
Според нея в случая сумата за реклама на “Св. Георги” е огромна предвид факта, че се инвестира в по-малки медии, които имат в пъти по-ограничена аудитория от големите централни телевизии и медийни групи.
“Ако проверите на сайта на двете най-гледани тв – bTV и Nova, официалните им рекламни тарифи, няма да е трудно да се изчисли, че с подобна сума може да се претендира за рекламно присъствие в праймтайм (най-гледаното време от 19 до 22 часа)”, смята д-р Антонова.
По думите й намеренията, заявени в тази обществена поръчка, имат и етичен аспект.
“В какво иска да превърне журналистиката една държавна болница, възлагайки й поръчкови публикации, които има право да редактира. Този двойствен подход обезсмисля критическата роля на медиите. Представете си ситуация, при която журналист отива да направи платено интервю или платена публикация за болницата и седмица по-късно му се наложи да критикува управата и да задава неудобни въпроси на ръководството. Звучи извън всякакви професионални медийни стандарти”, казва д-р Антонова.
Според нея прави впечатление, че никъде в проектодоговора не е записано, че тези публикации следва да бъдат ясно обозначени, че става дума за платено съдържание.
“Да подвеждаш аудиторията на една медия, като й предлагаш платено съдържание, маскирано като независимо редакционно, е грубо погазване на принципите на качествената журналистика и Етичния кодекс на българските медии”, заключава д-р Весислава Антонова.