До 15 юни Бетонният мост в Пловдив трябва да бъде съборен. С наближаване на датата за реконструкцията му логично назрява въпросът откъде ще минава трафикът от и за район “Южен”.
Според инженери, мостът е от четвъртокласната пътна мрежа, което означава, че той не е толкова натоварен като основните артерии в града. Все пак обаче колите ще трябва да минават отнякъде, за да не се стигне до безобразни тапи, каквито и без това има навсякъде в “Кючука”. Един от начините да се излезе от квартала при новото положение, което ще трае 6 месеца, е надлез “Родопи”. Той обаче ще се натовари прекомерно, като се очаква да се задръства с коли в пиковите часове, както е на Панаирния мост.
Друг начин за достъп от и до квартала е по бул. “Христо Ботев” и Кометевския възел. Той е предпочитан от живеещите в западната част на “Кючука”, но там и сега стават огромни задръствания в час пик.
Има и трети, за който все повече настояват специалисти по планиране на пътните потоци. Те са на мнение, че трябва да се възроди идеята за отваряне на прелеза на Сточна гара за автомобили, които идват от квартала и отиват на изток. Така трафикът ще бъде относително балансиран, смятат те. Поддържат ги и голяма част от пловдивските шофьори, на които отварянето на пешеходния прелез ще спести обикаляне из квартала.
Проблемът е, че КАТ и ОП “Организация и контрол на транспорта” вече са се обявили категорично против идеята, тъй като смятат, че “Кукуш” и съседните улици нямат капацитет да поемат голям трафик.
Другата причина е, че от източната страна на прелеза предстои изграждане на временен перон за влаковете от и за Асеновград, който всеки ден превозва ученици и работещи в двете посоки.
ЦЯЛАТА ИСТИНА ЗА БЕТОННИЯ МОСТ
Той е погребан ощеф от Иван Тотев, който през 2016 година е зднаел всичко за проекта на Националната компания “Железопътна инфраструктура” за модернизиране на ЖП възел Пловдив, в който е предвидено събаряне на Бетонния мост. Причината е, че трябва да се осигури трасе за транзитно преминаване на високоскоростни влакове по европейския коридор номер 8, а височината на моста не го позволява.
Тотев обаче не е направил нищо, за да информира обществеността и гражданите на Пловдив и да предизвика експертен разговор за блъдещето на съоръжението. Екипът на Здравко Димитров опита да спаси моста, но според специалистите предложеното от НКЖИ решение не е добро. На практика то представлява премостване на гаровия ареал с нова, по висока пътна част, издигната на колони. Все още обаче не е ясно как ще бъдат свързани сегашните подходи към моста от бул. “Христо Ботев” на север и бул. “Македония” на юг с новото съоръжение.
Първоначалната идея беше пробивът под Централна гара да замени Бетонния мост като връзка на район “Южен” с компактния град. Връзките с пробива обаче закъсняха и това е поредният пример за лошото планиране в Пловдив. Не са извършени част от отчуждигелните процедури, с които да се осигури трасето за бъдещите пътни връзки. Няма технически проект за връзките с пътната мрежа в “Южен”, няма и осигурено финансиране за завършване на важния обект. Според експертите необходимите съоръжения, които да превърнат пробива под гарата в удобен транспортен възел, няма да бъдат изградени в следващите 10 години.