Lufthansa ще повиши цените на билетите с до 72 евро, тъй като екологичните разходи се вдигат.
Новите увеличения влизат в сила от 26 юни.
Самолетната компания ще добави екологична такса до 72 евро към своите тарифи заради новите правила на ЕС за намаляване на емисиите, предаде Ройтерс.
Авиокомпаниите от години предупреждават, че разпоредбите, изискващи от тях да използват по-скъпо устойчиво реактивно гориво, могат да увеличат разходите.
Цените на билетите вече се повишиха през последните години в бума на пътуванията след COVID, което поражда опасения, че по-нататъшните увеличения могат да започнат да възпират пътуващите да летят със самолет.
Цените на билетите ще се повишат между 1 и 72 евро, в зависимост от вида на билета, за всички полети, заминаващи от страни от Европейския съюз, Великобритания, Норвегия и Швейцария, съобщи германската авиокомпания.
Някои от увеличенията влизат в сила от 26 юни за заминавания от 1 януари 2025 г. нататък.
Увеличението се стреми да "покрие част от постоянно нарастващите допълнителни разходи, дължащи се на регулаторните екологични изисквания", като например устойчиво авиационно гориво (SAF), направено от материали на биологична основа - считано за решаващо за намаляване на замърсяването.
Акциите на Lufthansa достигнаха дъното в деня след новината, но се възстановиха по-късно през деня.
Счита се, че авиацията е отговорна за около 2% от световните емисии, но и това е един от най-трудните сектори за декарбонизиране, тъй като горивото за полети не може лесно да бъде заменено с други видове енергия.
Европейските регулатори въведоха правила, които изискват от доставчиците на гориво да гарантират, че 2% от горивото на летищата в ЕС ще бъде устойчиво авиационно до 2025 г., нараствайки до 6% през 2030 г. и 70% през 2050 г., като мнозина твърдят, че тези мерки ще увеличат значително разходите в сектора.
Британският превозвач easyJet, който е съсредоточил голяма част от екологичната си стратегия върху намаляване на въглеродните емисии с помощта на водородна технология, заяви, че не планира да следва стъпките на Lufthansa.
"Ние не прилагаме допълнителни такси и нямаме планове да го правим“, каза говорител на easyJet пред Ройтерс.
Wizz Air също заяви, че ще избегне допълнителни такси, добавяйки в изявление, че "за да избегнем натоварването на пътниците с по-високи разходи, ние призоваваме правителствата да осигурят стимули, за да позволят на авиационната индустрия да постигне по-ефективно екологичните си цели."
В Съединените щати, както United Airlines, така и Southwest казаха, че нямат екологична допълнителна такса.
Собственикът на British Airways и Ryanair не отговориха дали ще въведат подобни мерки като Lufthansa.
Изпълнителният директор на Lufthansa Карстен Шпор предупреди миналата година, че целите на ЕС ще бъдат трудни за постигане и намекна, че по-високите разходи ще бъдат прехвърлени на клиентите.
Увеличението на цените, което авиокомпанията нарече „Допълнителна такса за екологични разходи“, ще покрие част от тези разходи за 2025 г. и ще се прилага за всички авиокомпании в групата Lufthansa, с изключение на билетите на Eurowings, продавани директно от компанията, каза говорител.
При полетите на къси и средни разстояния тарифите ще се повишат с до 5 евро в икономична и 7 евро в бизнес класа.
При полети на дълги разстояния разходите ще се повишат между 18 и 36 евро за бизнес билети и до 72 евро за първокласни билети от 2025 г., потвърдиха от Lufthansa.
Говорител заяви, че този ход не е свързан с високите разходи за труд на Lufthansa след стачките тази година. Той добави, че засега не се очаква допълнителните разходи да нарастнат повече.